fredag 23 maj 2008

Betyg

Lotta Gröning skriver i sin krönika idag om skolpolitik och betyg, och vad jag kan förstå så är hon emot betyg.

Situationen nu med betyg från 8e klass är som sådan att eleven går igenom 7 klasser utan att få något som helst adekvat kvitto på hur hans studerande går för att sen på höstterminen i åttan få sitt första betyg för många elever innebär detta en enorm stress, tänk om mitt betyg inte är bra nog då har jag ju bara ett år på mig att arbeta upp det, där kan man tala om betygsstress.

Det system som fanns när jag gick i skolan med betyg tycker jag är bra för det ger eleverna en chans att hela tiden se vad som behöver satsas mera på när det gäller studerande. Jag fick betyg i 3e klass och sen på vårterminen i 6e och sen varje termin i resterande år, det gav i alla fall mig en form av lugn eftersom jag hela tiden visste vilka betyg jag hade och kunde snabbt ja i alla fall försöka göra någonting åt de.

Sen att själva systemet som då gällde var urkorkat är en annan sak där elever jämfördes med varandra.

Ett bra betygssystem som baseras på hur eleven uppnått uppsatta mål för just det ämnet just den klassen, det är någonting som eleven kan ha glädje av.

Genom skriftliga betyg så tvingas lärarna på ett annat sätt stå för sina omdömen än vad som är fallet idag där kvartssamtal ersätter betyg, jag hoppas jag har fel men dessa samtal och de omdömen som där lämnas dokumenteras inte så där kan läraren i princip vräka ur sig vilka fria fantasier som helst, inte för jag tror någon lärare gör så men möjligheten finns.

Men nu är det ju så att skolan inte bara är betyg är ju liksom slutet på skolan, det viktiga är ju det som leder fram dit och där måste vi lägga mera krut på debatten än att diskutera betyg som om det var betygen som undervisade.

En bra skola som jag ser det har behöriga lärare, lagom stora klasser så att alla elever syns, möjlighet till extra stöd för de elever som behövs, en bra och näringsriktig skolmat, en väl fungerande skolhälsovård. Klara handlingsplaner för att förhindra mobbing och för att få eleverna att känna sig trygga.

Inga kommentarer:

https://www.themonastery.org/credentials/ordination-certificate-TGFycyBCZXJnbHVuZF4wNS8wMy8yMDA5XmxhcmdlXmZyZWVe.jpg