fredag 30 maj 2008

Nyupptäckt stam??

En fram till nu okänd indianstam har upptäckts i Amazonas. Mycket fascinerande att det fortfarande kan finnas oupptäckta folkgrupper. Samtidigt smyger att visst tvivel på bilderna in i mitt huvud.

Varför om nu Funai den Brasilianska myndigheten för indianfrågor, vill skydda denna population från omvärlden har de publicerat bilderna. Det hjälper ju inte till att göra så att de får vara ifred direkt, det finns säkert någon äventyrare någonstans i världen med Indiana Jones komplex som gärna skulle bli den första att kontakta en sådan här grupp.

Sen när jag tittar mera noggrant på bilderna så ökar min skepsis ännu mera det jag ser är 5 individer fyra män och en kvinna. Männen är helt målade orange och kvinnan är helt målad i svart.

Jag vill inte säga att jag vet speciellt mycket om Sydamerikas indianer, speciellt inte om hittills oupptäckta stammar. Men jag har för mig att en sådan målning som individerna på bilderna har är något som i alla fall andra liknande stammar använder enbart vid olika ceremonier. Det var ju en stor lyckträff i sådana fall att fotograferingen togs så lämpligt att stammen stördes i någon ceremoni.

Samt att varför står kvinnan och tittar upp mot flygplanet, hon borde väl ha sprungit och gömt sig tillsammans med de andra kvinnorna i stammen och låtit stammens män mota bort hotet.

Och varför är de så få med tanke på de hus som syns så borde det finnas flera individer där kanske så många som ett tjugotal och då bör det alltså finnas fler män än bara fyra.

Jag kanske är skeptisk i överkant, vem vet.

Jag hoppas att bilderna är äkta och att det är en oupptäckt stam. Samt att de får leva sina liv utan att störas av skogsavverkningar eller intrång från den moderna människan

Dagens nyheter

Svenska Dagbladet

4 kommentarer:

Anonym sa...

Enligt BBC tog flygplanet två vändor över stammen, med ett par timmars mellanrum. De ska alltså ha målat sig för "strid" under tiden.

Anonym sa...

Tycker själv att det är ett intressant ämne, då det finns mer eller mindre oupptäckta stammar. Kannske dom varit i kontakt med människor tidigare men reagerar på ett flugplan! Det jag reagerar på at du skriver ...citat"Samt att varför står kvinnan och tittar upp mot flygplanet, hon borde väl ha sprungit och gömt sig tillsammans med de andra kvinnorna i stammen och låtit stammens män mota bort hotet.2 Fins ju inget som påvisar att en (okänd) stamm måste ha samma köns diskriminering som vi i dom flesta välbekanta samhällena har. Så det är vell knappast något som skulle kunna påvisa att bilden är fejkad...

LasseB sa...

anonym1 det kna ligga lite i det du säger men i sådana falll varför har då även kvinnan målat sig samt varför har dom målat sig i olika färger,

Anonym2 du såger ju själv att könsrollerna är lika i dom flesta samhällen som vi känner till vilket gör att det blir extremt osannolikt att denna stam skulle vara något undantag.

Och skulle den vara undantaget borde vi väl ha sett flera kvinnliga individer

Lurking sa...

Jag håller med att det verkar lite skumt att organisationen skulle frivilligt vilja publicera bilderna, om de nu vill skydda stammen från externa inflytanden, vilket i och för sig, om de är riktiga, de redan har klarat av på egen hand...

https://www.themonastery.org/credentials/ordination-certificate-TGFycyBCZXJnbHVuZF4wNS8wMy8yMDA5XmxhcmdlXmZyZWVe.jpg