lördag 24 maj 2008

Parkeringseländet

Nu skall det bli flera parkeringsplatser i Stockholms Innerstad, det kan vara vettigt eftersom det trots alla bilfientliga åtgärder som företagits av Stockholms politiker så finns det fortfarande bilar kvar i Stockholm som behöver parkeras.

En första akut lösning är att på en del gator måla om parkeringen till vinkelparkering. Det ger nog en del nya p-platser. Sen så måste jag säga att Trafikborgarrådet Mikael Söderlund pratar i nattmössan, när han tror sig veta att många lastzoner i Stockholm är onödiga. En lastzon finns oftast för att förenkla för de företagare som finns och som utan problem behöver få sina leveranser. Det kan till exempel vara en liten livsmedelsbutik som behöver få sina varor levererade till butiken för att kunna förse sina kunder. Fast Trafikborgarrådet Mikael Söderlund kanske tycker att det är onödigt att det finns små lokala affärer kvar.

Det som däremot är onödigt är att många lastzoner är lastzon dygnet runt när behovet bara finns mellan 08,00-18,00 övrig tid skulle det kunna vara parkering där. Där skulle också en hel del plats kunna skapas. Sen gäller det ju att kontrollera varje lastzon så att den distribution som sker nattetid inte störs exempelvis post och tidningar.

Att ta bort lastzoner skapar bara irritation och mer trängsel när de stora distributionsbilarna till slut ser sig tvingade att stanna och lasta av i körfältet, inte en direkt trafiksäker situation för någon

Inga kommentarer:

https://www.themonastery.org/credentials/ordination-certificate-TGFycyBCZXJnbHVuZF4wNS8wMy8yMDA5XmxhcmdlXmZyZWVe.jpg