onsdag 21 maj 2008

Telegranskning bra men mer behövs

Post och telestyrelsen skall granska Telia Soneras monopolställning när det gäller telefonomröstningar. Den granskningen är bra, men varför granskas inte hela telemarknaden så att allting som är sjukt där försvinner.

Varför skall ett av bolagen som agerar på marknaden få ha en särställning som Telia Sonera har genom att de äger accessnätet, att det finns många operatörer är bra men ge alla lika villkor.

Det enda sättet att göra det på är att ta hela accessnätet och lägga det i ett statligt ägt verk ungefär som banverket äger järnvägsspåren som alla kör på. Vad det skulle heta det får framtiden utvisa men televerket kan ju kanske passa.

Men ibland så skapas det system också som är till för att lura konsumenterna, nu pratar jag om dom så kallade företagsnummren 0771 nummer.

Många fler med mig har av sin operatör köpt någon form av tjänst så att telefonsamtal i det fasta nätet kostar en fast summa oavsett hur lång tid det än håller på. Det är en bra tjänst som man spara mycket pengar på. Men nu kommer det luriga 0771 nummer räknas inte till dom nummer som går in i den tjänsten utan där gäller gammal minuttaxa.

Vilket kan bli ganska dyrt eftersom dylika nummer mest används av företag med en kundtjänst som tar väldigt lång tid på sig att svara. Det är inte vad jag kallar att göra någonting bra för sina kunder, hade företagen haft ett vanligt nummer så hade flatraten gällt, så jag uppmanar alla företag att säga upp era 0771 nummer för dom enda som tjänar något på dom är teleoperatörerna.

När jag ändå pratar telefoni så måste jag bara säga några ord om telefonsvarare i mobilen jag förstår inte behovet av den tjänsten, det behovet är skapat av teleoperatörerna , när jag ringer till någon på mobiltelefon så gör jag det oftast för att jag snabbt vill ha tag på den personen, så om jag inte får svar eller kommer till en telefonsvarare är lik illa.

Nej föresten telefonsvararen är mera illa eftersom då har det kostat pengar att ringa dit för jag har ju fått svar. Så den tjänsten är bara till för att öka på teleoperatörernas vinster ytterligare.

Snälla Post och telestyrelsen se till så att vi får en telemarknad som är bra för oss konsumenter och inte utgår från företagens behov av vinster

Inga kommentarer:

https://www.themonastery.org/credentials/ordination-certificate-TGFycyBCZXJnbHVuZF4wNS8wMy8yMDA5XmxhcmdlXmZyZWVe.jpg