tisdag 27 maj 2008

Vajerräcken

Vajerräcken infördes för att minska olyckorna i trafiken och det har också lyckats till viss del dock inte på alla vägar. Därför skall nu vägverket sänka hastigheterna på de vägar med vajerräcke där hatigheten idag är 110 km i timmen till 100 km i timmen.

Att olyckorna inte har försvunnit beror ju på att när vajerräcken införs så försvinner också en del av andra för trafiksäkerheten viktiga företeelser exempelvis så försvinner vägrenarna helt, vilket inte är så bra kanske dels på grund av att marginalen som en vägren ger försvinner. Filerna blir också smalare vilket också ger mindre marginaler.

Vajerräcken är jättebra för att förhindra frontalkollisioner men om vägarnas standard i övrigt sänks när vajerräcken införs då försvinner ju alla vinster för trafiksäkerheten.

Att vägarnas standard spelar in på mängden olyckor är ju välkänt men även på hur allvarlig en olycka blir beror ju på vägens utformning. Jag har kört på det som kallas 2+1 vägar utan vägren där det bara några decimeter från vägen varit ett enormt krondike. Minsta lilla misstag på en sådan väg kan ju få förödande konsekvenser, en liten sladd som kanske gått att häva med normalbreda filer och vägren slutar nu i stället med en krasch ner i krondiket där det blir tvärstopp på bilen.

Det är inte bara vid 2+1 vägar som krondiken förekommer utmed våra vägar det förekommer tyvärr i allt för hög omfattning. En effektiv metod som tyvärr tar lite plats är att skapa avåkningszoner vid sidan av vägarna där tror jag många liv skulle gå att rädda. Kostnaden är ju ganska marginell dock eftersom avåkningszonen bör vara lös jord eller sand.

Sen så har jag funderat på just bristen på vägren på 2+1 vägarna, tänk om någon får fel på bilen och blir stående på vägen där det bara finns en fil, det blir ju totalstopp eftersom ingen kommer fram. Även vid en olycka i den filen så finns det ju en viss risk för att räddningsfordonen inte kan komma fram i den tid som är önskvärt beroende på att trafiken proppat igen vägen effektivt.

Snälla vägverket använd vajerräcken med förnuft och bygg en säker trafikmiljö det tjänar alla trafikanter på

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vajerräcken är i första hand en besparingsåtgärd eftersom dubbelfiligt varit det enda gångbara alternativet på majoriteten av berörda vägar. Trevligt att man sänker till 100 på vissa vägar, men egentligen har den konstruktionen varit lämpad för hastigheter över 90 km/h.

Anonym sa...

rättelse: men egentligen har den konstruktionen _aldrig_ varit lämpad för hastigheter över 90 km/h.

Anonym sa...

Körde nyligen Stockholm - Luleå tor.
Trots den långa sträckan och därmed viss tidsförlust skulle jag föredra konstant och max 90 på de långa sträckor där det är dessa trista och obehagliga vajerräcken.
Och så skulle jag önska att alla hade och använde farthållare!

https://www.themonastery.org/credentials/ordination-certificate-TGFycyBCZXJnbHVuZF4wNS8wMy8yMDA5XmxhcmdlXmZyZWVe.jpg