Infrastrukturminister Åsa Torstensson skall nu tillsätta en utredning för att ta reda på hur kollektivtrafiken kan göras effektivare. Hon drar redan nu en slutsats före det att utredningen ens har börjar nämligen den att länen inte längre skall ha ansvaret för kollektivtrafiken eftersom det är för små områden. Eftersom ansvaret då skall flyttas ett steg uppåt så ser jag bara två alternativ. Hon vill antingen förstatliga all kollektivtrafik, vilket låter lite konstigt eftersom hon är borgerlig, eller så vill hon smyga igång bildandet av storregioner innan riksdagen eller väljarna fått säga sitt i frågan.
Hon vill också veta hur banverket skall kunna öka kapaciteten på befintligt spårutrymme, en fråga som banverket om jag inte minns fel redan under det senaste halvåret redan besvarat med att det är omöjligt på vissa sträckor där de redan slår i kapacitetstaket. Så enda sättet att öka kapaciteten är att öka antalet spår.
I princip så är enligt henne alla fel som finns i kollektivtrafiken socialdemokratins fel, ett lite tveksamt resonemang.
I förtäckta ordalag så kritiserar hon huvudmannareformen från 1978 vilken klubbades igenom av en borgerlig regering. Som sedan satt kvar i ytterligare 4 år. Regeringen Bildt gjorde heller ingenting för att förbättra för kollektivtrafiken i form av uppdatering av den reformen. Så felet kan nog fördelas ganska jämnt mellan dr olika blocken anser jag.
Det finns visst fog för att säga att kollektivtrafiken kunde fungera bättre, men det är heller inte så att det vid länsgränsen är tokstopp för arbetspendling exempelvis. Visst kan problem uppstå vid pendling över länsgränser men det finns olika varianter redan i dag på lösningar. Trafik i Mälardalen är ett sådant som innebär att pendling med SJ förenklats mycket i Mälardalsregionen och som dessutom täcker ett mycket stort område.
Problemen uppstår oftast när det gäller de kortare bitarna som skall gå med lokaltrafiken vilket kan i värsta fall innebära att kollektivtrafikresenären måste ha 3 olika månadskort, där finns det stora möjligheter till förenkling.
Att göra kollektivtrafiken mera konkurrenskraftig prismässigt är också en bra tanke, förhoppningsvis så görs det med sänkta priser för det är det absolut bästa sättet att locka folk att ställa bilen och åka kollektivt.
Hon kanske kan skicka den tanken till sina allianskamrater i Stockholms län som höjt taxorna i kollektivtrafiken ganska rejält när de avskaffade enhetstaxan.
Sen bör kanske regeringen ta sig en funderare på vad som trängselskattepengarna skall gå till bättre kollektivtrafik eller bättre vägar
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
https://www.themonastery.org/credentials/ordination-certificate-TGFycyBCZXJnbHVuZF4wNS8wMy8yMDA5XmxhcmdlXmZyZWVe.jpg
3 kommentarer:
Om man flyttar över ansvaret för kollektivtrafiken till staten, så kan ju ännu mera resurser flyttas till Stockholm. Det är ju framförallt i Stockholmsrådet man behöver göra stora infrastruktursatsningar, samtidigt som man i landstinget kontinuerligt sänker skatten. På det här sättet kan man låta landsbygden betala Stockholms trafikproblem, precis som man gjorde med den "avskaffade" fastighetsskatten
Helt rätt i >Sockholm behövs stora infrastruktursatsningar för att det skall fungera. men dom behövs för att hela mälardalsregionen skall fungera.
Sen finns det många andra ställen där kollektivtrafieken behöver förbättras ordentligt inte bara i stockholm.
Västerås exempelvis har en kollektivtrafik som har natttrafik från klockan 19,00 poch ingen trafik alls mellan 1,00-5,00 om jag förstått saken rätt. där finns det också behov av förbättringar
Likande exempel går att hitta över hela landet
Ja trängselskatten är ju en + affär så det visslar om det...det är ju i princip gratis o sköta kamera systemen...eller hur??
Mig veterligen har inte det skitprojektet levererat en överskottskrona än..
Skicka en kommentar