lördag 28 juni 2008

Skall vi rädda miljön eller höja skatterna?

I tyskland så kommer kristdemokraterna under ledning av Angela Merkel att gå till val bland annat på frågan om att riva upp beslutet om avveckling av kärnkraften. Det är positivt att det börjar kommer mer sansade röster in i miljödebatten, och inte bara ett hysteriskt skrikande om åtgärder som inte leder någonstans.

Det som idag hittills har gällt i miljödebatten och som varit den mest efterfrågade miljöåtgärden är att höja skatterna. Min fråga angående det är om inte högskattade utsläpp skitar ner och förstör lika mycket som lågskattade. Att via höjda skatter försöka lösa miljöproblemen är nog det mest korkade jag har hört eftersom höjda skatter bara riskerar att bli kontraproduktiva både för miljön, ekonomin och för arbetsmarknaden.

Förutom skattehöjningar så har ett annat generellt knep för att minska utsläppen av koldioxid att göra etanol av livsmedel, vilket inte låter speciellt begåvat så länge det finns människor som inte har mat för dagen. Lika dumt är det att omvandla jordbruksmark från livsmedels till bioskogsproduktion.

Vi har nu kommit till det läget när vi måste välja skall vi skatta oss in i stenåldern eller skall vi på allvar ta itu med problemen som oljeberoendet ger.

Någonting som jag finner väldigt konstig är att det i Sverige finns väldigt många intressanta miljöprojekt som miljörörelsen i Sverige talar mycket tyst om.

Ta till exemplet med biogasframställning som pågår i Linköping. Ett projekt som miljörörelsen väl borde höja till skyarna och framhålla som ett gott exempel. Att det projektet pågår fick jag reda på av en slump när jag ägnade mig åt kanalslalom på tv, då jag kom in i National Geographic Channel så fann jam mig sittande och titta på ett mycket intressant reportage om just biogasprojektet i Linköping.

I korthet så går projektet ut på att alla bussar och även en del tåg i Linköping i praktiken körs på koskit. Processen är förkortad så här, bonden levererar koskiten till biogasanläggningen där den blandas med lite annat organiskt avfall och sen förvandlas till biogas som bussarna körs på, det som blir kvar vid biogasframställningen säljs sen tillbaka till bönderna som jordförbättringsmedel som sprids på åkrarna, det vill säga ingenting går bort allt går i ett kretslopp. Bussarnas utsläpp är reducerade till nästan noll.

Att fram ställa biogas på det sättet är ju ett verkligt smart sätt att förbättra miljön, om vi kunde enkelt samla in allt organiskt avfall i Sverige både från jordbruket då mest djurbajset och från hushållen och restaurangerna så är det nog så att vi nästan skulle kunna bli försörjande på biogas, till våra fordon.

Hur skall man enkelt samla in det organiska avfallet från hushållen då, ja ett sätt vore att i varje kök installera en avfallskvarn så det organiska avfallet med avloppsvattnet transporteras till reningsverket för att där samlas upp och fraktas till biogasframställningen. Att det är sönderdelat gör ju inget eftersom det ändå skall malas vid biogasframställningen.

Eftersom de förnyelsebara energikällorna som sol vind och vågkraft ännu inte klarar av att producera i tillräckligt hög grad den el vi behöver så är vi tvungna att med kärnkraft köpa oss tid att ordentligt utveckla de alternativa energislagen.

Att de förnyelsebara energislagen är genomförbara är ju bevisat i alla fall i liten skala, vad det handlar om är att få upp skalan så den producerade kraften räcker till.

Ett annat sätt att få fram alternativa fordonsbränslen är att filtrera gammal frityrolja vilket fungerar alldeles utmärkt som drivmedel i dieselfordon med bara ytterst små förändringar, det är också möjligt att få fram en fullgod diesel ersättning från odling av raps.

Vi kan även framställa metanol till våra fordon men då är nog biogasen bättre att satsa på, även om metanoltekniken finns klar att börja använda den med direkt.

Det borde också åtminstone i teorin vara möjligt att bygga ett elfordon som laddar sitt eget batteri medan det kör, nej jag tänker inte beskriva hur jag tänker eftersom om mina tankar fungerar så kan det vara en mycket intressant ide som kan ge stora industriella fördelar och inkomster.

Allt det jag hittills har pratat om är tekniska lösningar som finns klara att börja använda redan idag, ja förutom mitt elfordon då men vi får väl se där vad framtiden kan ge.

Jag har ofta varit mycket kritisk mot FN:s klimatpanel och är så fortfarande eftersom deras beräkningar är gjorda baserat på en oljeförbrukning som endast är möjlig i teorin i praktiken så kräver deras beräkningar att vi använder dubbelt så mycket olja som existerar på vår planet och det är inte möjligt så tillvida dom inte har någon integalaktisk kontakt så dom kan importera olja från yttre rymden.

Det viktiga är att vi nu börjar satsa på den teknik som redan finns och satsar på att utveckla ny teknik för energiframställning som är förnyelsebar, vi bör göra det innan oljan tar helt slut och vi står utan någon som helst fungerande energi.

Så nu måste vi välja vill vi höja skatterna och vara nöjda med det eller skall vi gemensamt börja använda de olika tekniker som jag pratat om för att minska oljeberoendet och samtidigt göra vår miljö och luft en stor tjänst.

Svenska Dagbladet

Inga kommentarer:

https://www.themonastery.org/credentials/ordination-certificate-TGFycyBCZXJnbHVuZF4wNS8wMy8yMDA5XmxhcmdlXmZyZWVe.jpg