tisdag 10 juni 2008

Varför stressa

Nu har regeringen beslutat att det skall vara skriftliga omdömen redan från årskurs ett. Det är någonting som jag känner att jag sitter på två stolar om, jag kan se både för och nackdelar med förslaget. Fördelarna är att lärarna måste skärpa sig och inte bara prata på vid kvartsamtal utan lärarna måste lämna ett skriftligt omdöme.

Nackdelen är att det i praktiken innebär att betyg införs redan från årskurs ett och det är inte alls bra att så små barn får betyg. Omdömen eller betyg namnet skiljer men i praktiken är det samma sak. Eftersom många skolor kommer i sina skriftliga omdömen använda betygsskalan för att ge omdömen och det är inte bra.

Det borde klart ha framgått att det skall vara ett skriftligt omdöme och inte ett betyg. Att säga “lilla putte han ligger på ett d i matematik” är betyg. Att lämna ett papper med texten “lilla Mia måste koncentrera sig mera på matematiken“, det är ett omdöme.

Sen måste jag fråga vad som var så viktigt med detta beslut att det var tvunget att kalla in ett extra regeringssammanträde för det. Beslutet kunde väl ha tagits vid det ordinarie sammanträdet. Känns som alliansen vill skynda fram ett beslut så ingen skall hinna reagera innan.

Dagens Nyheter

Svenska Dagbladet

Inga kommentarer:

https://www.themonastery.org/credentials/ordination-certificate-TGFycyBCZXJnbHVuZF4wNS8wMy8yMDA5XmxhcmdlXmZyZWVe.jpg