tisdag 5 augusti 2008

Satsa på Stockholm nu

Mikael Söderlund (m) trafikborgarråd i Stockholms kommun kräver nu att regeringen skall göra en satsning på infrastrukturen i Stockholm. Så långt håller jag med honom för infrastrukturen i Stockholm är gravt eftersatt. Problemet är att Mikael Söderlund enbart pratar för Stockholms kommun i en fråga som är av största vikt för hela Stockholms län. Trafikfrågorna är inget som enbart kan lösas så att det passar Stockholms kommun utan hela länet måste få säga sin åsikt och få bli hörda.

Viktiga åtgärder som borde ha genomförts för flera år sedan är ytterligare en passage över mälaren så att Essingeleden avlastas, kanske det till och med skulle behöva byggas två för att komma ikapp behovet.

En satsning på broar som förbinder vissa delar av Stockholms län är något som också står högt upp på önskelistan eftersom situationen nu är den att för att förflytta sig en sträcka som på kartan fågelvägen är 1,5 mil måste man kanske köra bil 10 till 12 mil låter inte som någonting som är bra för miljön i mina öron.

Gå igenom alla de trafiksaneringsåtgärder som genomförts i Stockholms innerstad och som tvingar all trafik att samsas på några få gator medan andra ligger helt öde. OM flera gator gjordes möjliga att använda för biltrafik så skulle färdsträckorna minskas radikalt och trängseln minska.

Avskaffa trängselskatten eftersom den inte leder till någon som helst förbättring av trafiksituationen och dessutom kostar mer än den tar in.

Gör en rejäl satsning på kollektivtrafiken så att den passar det moderna samhälle vi idag har. Få SL att förstå att alla människor inte arbetar kontorstid idag utan väldigt många människor arbetar andra tider.

Som akut åtgärd så anser jag att nolltaxa för alla skall införas inom kollektivtrafiken. En sådan åtgärd skulle utan tvekan öka resandet med kollektiva färdmedel och därigenom minska utsläppen. Som sidoeffekt kommer en betydligt bättre arbetsmiljö till stånd för alla de som arbetar i kollektivtrafiken eftersom ingen längre behöver ta ansvar för kassor eller kontrollera biljetter.

Kostnaden för nolltaxa kommer inte att bli så hög som man skulle kunna tänka sig eftersom det inte längre kommer att behövas någon kontrollfunktion, varken med människor eller teknik. Dessutom så behöver då inte SL längre ha sitt nät av externa återförsäljare vilket också ger en besparing. De kostnader som därutöver uppstår för nolltaxa är kostnader som vi får ta om vi menar allvar med att vi vill öka kollektivresandet och minska biltrafiken.

Dagens Nyheter

Inga kommentarer:

https://www.themonastery.org/credentials/ordination-certificate-TGFycyBCZXJnbHVuZF4wNS8wMy8yMDA5XmxhcmdlXmZyZWVe.jpg