fredag 15 augusti 2008

SJ missar tiden

SJ går bra rent ekonomiskt med lysande resultat vilket är glädjande. Det vore lika glädjande om tågen gick lika bra som företaget men så är inte fallet, SJ dras med problem när det gäller förseningar i genomsnitt så håller bara 90 procent av deras trafik den utlovade tidtabellen och ännu värre är det när det gäller SJs flaggskepp X2000 där bara 70 procent av tågen lyckades hålla tidtabellen.

Enligt SJ så beror 70 procent av förseningarna på händelser som ligger utanför SJs kontroll och det är en siffra som jag kan tro på. En del av förseningarna beror på händelser som styrs av moder natur och dessa kan vi inte göra mycket åt, men de förseningar som beror på eftersatt underhåll och eftersatta infrastrukturinvesteringar i järnvägarna får samtliga partier ta på sig skulden för eftersom järnvägen under lång tid fått kämpa i politiskt motvind.

Nu när infrastruktur propositionen kommer att föreslå att SJ konkurrensutsätts fullt ut och järnvägstrafiken avregleras så måste det till stora investeringar. En del av de investeringar som behöver göras för att köra riktig höghastighetstrafik kommer kanske att bekostas av de företag som vill köra sådan trafik, men merparten av investeringarna i det svenska järnvägsnätet och den infrastrukturen bör vara statens ansvar, eftersom de största delar av järnvägens infrastruktur bör ägas av staten för att kunna se till att konkurrensen sker på lika villkor och för att resenärerna skall få så bra service som möjligt

Dagens Nyheter

Svenska Dagbladet

Svenska Dagbladet

Aftonbladet

Inga kommentarer:

https://www.themonastery.org/credentials/ordination-certificate-TGFycyBCZXJnbHVuZF4wNS8wMy8yMDA5XmxhcmdlXmZyZWVe.jpg