Nu så blir det skriftliga omdömen om eleverna från första klass, någonting som lärarfacken och socialdemokraterna motsätter sig.
Detta är en svår fråga för det finns två sidor att titta på det den ena är att skriftliga betyg kan skapa en betygshets som hämmar elevens utveckling om läraren efterrektors anvisning bara skriver ett betyg i form av en siffra eller bokstav eller någon annan symbol som kan passa. Skulle så bli fallet så är hela tanken med skriftliga omdömen förfelad.
Å andra sidan så kan ett väl formulerat skriftligt omdöme vara till stort stöd både för eleven och för föräldrarna att se hur väl eleven kunnat tillgodogöra sig undervisningen samt om det behövs något extra stöd.
Ytterligare en fördel med ett skriftligt omdöme är att det just måste vara skriftligt i stället för de muntliga kvartssamtal som funnits i stället, detta ställer ett större krav på läraren att motivera sitt omdöme och kunna försvara det.
Förhoppningsvis så blir det slut på omdömen av typen “ han är så gullig” eller “hon är så söt” vilket bara är en subjektiv bedömning från läraren och inte säger någonting om elevens kunskaper. Nu krävs det objektiva faktabaserade omdömen och det ser jag som en fördel.
Dagens Nyheter
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
https://www.themonastery.org/credentials/ordination-certificate-TGFycyBCZXJnbHVuZF4wNS8wMy8yMDA5XmxhcmdlXmZyZWVe.jpg
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar