fredag 20 augusti 2010

Protestera mot detta högt och ljudligt

Den iranska tvåbanrsmamman Sakineh Mohammadi Ashtiani riskerar att få sitt dödsstraff för otrohet verkställt. Från början så var det meningen att hon skulle stenas till döds, ett straff som är milt sagt barbariskt, nu har de kommit fram till att hon i stället skall hängas.

Det som är skrämmande är att hon först dömdes till 99 piskrapp och tio års fängelse för otrohetsbrottet. Nu har en domare i Iran kommit fram till att ho är skyldig till mord med hjälp av en klausul i lagen som säger att en domare helt utan bevis kan resonera sig fram till att någon är skyldig, för den som har minsta lilla känsla för rättssäkerhet så är det skrämmande. En person kan alltså bara på grund av en domares resonemang dömas till döden utan bevis.

Jag ville kontrollera om den svenska feministiska rörelsen reagerat på det här fallet och det enda jag hittade är detta, inte i min smak tillräckligt men man får ju vara glad för det lilla, jag hade hoppats på mera kraftfulla uttalanden från högre ort inom FI.

Att den Iranska regimen kan fortsätta med dessa barbarier är helt oförsvarbart och en stor del av skulden till detta ligger i den kompakta tystnad som västvärldens alla politiker ägnar sig åt i dessa fall, för vad är en iransk kvinnas rättigheter mot en amerikans rätt att köra bil.

Aftonbladet har en namninsamling för att protestera mot detta och jag vill uppmana alla att skriva på den för alla protester behövs.

Skriv på namninsamlingen här

När man läser sådant här så inser man snart att det behövs rejäla och kraftiga protester mot detta, hur exakt vet jag inte än men jag kommer att återkomma till det lite senare när jag funderat klar för den första tanken är inte den bästa i det här fallet.

Jag måste faktiskt dela ut en guldstjärna till aftonbladet för att de på ett så kraftfullt sätt tar upp detta, även på ledarplats

DN
Aftonbladet

Inga kommentarer:

https://www.themonastery.org/credentials/ordination-certificate-TGFycyBCZXJnbHVuZF4wNS8wMy8yMDA5XmxhcmdlXmZyZWVe.jpg