fredag 30 maj 2008

Bort med statens monopol

Maria Abrahamsson tar i dag upp Spelmonopolet och hur svenska politiker gör allt för att försvarad det.

Går inte att säga emot någonting av det hon skriver utan är bara att hålla med. Det system som hon beskriver med en licens och att bolagen får betala en del av vinsten till åtgärder mot spelberoende är mycket bra.

Jag är monopolmotståndare i alla dess former och jag har svårt att se hur spelmonopolet kan förbättra folkhälsan genom att förhindra spelmissbruk.

Spelmissbruk detta nya ord som kommit fram. Jag kan ha fel, men absolut första gången jag hörde ordet spelmissbruk var i ett försvar som Leif Silbersky hade för en person som var åtalad för förskingring, det användes då för att få ett mildare straff än om inga förmildrande omständigheter funnits.

Så ibland blir jag tveksam till begreppet och dess omfattning, tänk om det bara är en bortförklaring.

För att återgå till monopolen så är det väl så att när Eu-domstolen först har gjort smuts av spelmonopolet så kommer övriga monopol att falla som ruttna furor

Inga kommentarer:

https://www.themonastery.org/credentials/ordination-certificate-TGFycyBCZXJnbHVuZF4wNS8wMy8yMDA5XmxhcmdlXmZyZWVe.jpg