fredag 30 maj 2008

Inte skolornas ansvar

Att sent komna unga flyktingar får problem i skolan är väl inte skolans fel utan snarare så är det väl mottagningen som återigen har fallerat med bland annat svenskundervisningen.

Det är inte rimligt att undervisningen i vanliga skolor skall bedrivas på annat språk än på Svenska. Dels för de elever som klarar av svenska språket och som blir lidande om undervisningen skall delas upp på två språk, sen för att genom att behärska språket så förenklas integrationen.

Fram till dess att dessa ungdomar lärt sig så mycket svenska att dom klarar en vanlig skola så får väl migrationsverket stå för att bekosta specialskolor som ger dessa ungdomar den grundläggande utbildning dom behöver för att kunna gå i och klara av en vanlig skola

1 kommentar:

Anonym sa...

Om migrationsverket eller skolorna betalar det spelar väl inte speciellt stor roll då det i slutändan är svenska folket som betalar.

Jag har jääävligt svårt att tro att en svensk unge som flyttade till "välj valfritt icke nordiskt land" skulle få personlig lärare i svenska t.ex.

Varför är det alltid vårt fel och ansvar? Håll tillbaka invandrarungarna ett år i skolan och lär dem svenska under det året? Det är många svenska ungar som går om ett år så jag ser absolut inget problem med att invandrarungar som inte har band med klasskompisar (eller likvärdig utbildning från deras hemlands skola) etc spenderar ett år med att lära sig svenska.

Det må inte vara politiskt korrekt eller omtyckt av våra politiker, men svenska språket är trots allt rätt viktigt att kunna om man tänkt leva och arbeta i Sverige. Fast min lösning är väl kanske lite för logisk för att våra politiker ska förstå den.

Min andra lösning är att inte ta in lika många tusentals invandrare varje år då vi inte har råd med detta, men den lösningen vet jag redan är alldeles för logisk för att den ska kunna vara politiskt korrekt. Trots allt ska ju en halv miljon invandrare som inte kan svenska och som går på socialbidrag tydligen betala våra äldres pensioner. Det var iaf vad en av våra härliga politiker ansåg, även om den inte förstod att det är så många som går på socialbidrag (och/eller andra bidrag). Jag kommer aldrig lära mig blunda för logik tyvärr, så ingen politikerkarriär för mig.

https://www.themonastery.org/credentials/ordination-certificate-TGFycyBCZXJnbHVuZF4wNS8wMy8yMDA5XmxhcmdlXmZyZWVe.jpg