lördag 24 maj 2008

Lastbilen ofrivilig arbetshäst

Lotta Gröning kallar i dag lastbilarna trafikens heliga kor. Hon går till en relativt frän attack mot alla de lastbilar som hon stött på när hon kört mellan Stockholm och Nyköping.

Jag skulle vilja kalla lastbilarna för trafikens arbetshästar, för som det är idag så utan lastbilar så stannar Sverige upp. Detta är en situation som ingen idag är nöjd med men tyvärr så ser verkligheten ut på det sättet.

Visst vore det bättre om merparten av allt gods som måste fraktas i Sverige kunde fraktas med järnväg. Men för många orter är det bara en utopi i dag eftersom de saknar järnvägsförbindelse. En del har haft det men den har lagts ner och andra har aldrig haft järnvägsförbindelse men ändå vuxit sig starka.

Det kan ju inte vara meningen att enbart de orter som har en järnvägsförbindelse skall leva utan hela Sverige skall väl leva.

Men varför har det blivit så att mer och mer gods går på våra vägar då. Ja en förklaring kan ju vara den med stor iver drivna nedläggning av järnvägen som våra politiker stod för bara för något årtionde sedan innan miljön blev ett allmänt samtalsämne. Inte nog med att dessa politiker la ner stora delar av Sveriges järnvägsnät de och deras efterföljare har i många fall nogsamt sett till att järnvägen inte bara lagts ner och i malpåse utan helt tagits bort och förvandlats till exempelvis cykelbanor i och för sig ganska trevliga cykelbanor utan backar av nämnvärd art. Men det är svårt att frakta god på cykel.

Skall vi kunna minska ner mängden lastbilstransporter på våra vägar så gäller det att dels bygga nya järnvägar där sådan inte finns och rusta upp den gamla. Sen måste vi komma fram med nya lösningar för godstrafiken en ide skulle kunna vara färjetåg.

Färjetåg är i min vision ett tåg som det är möjligt att köra ombord lastbilen på och sen kan chauffören ta det lugnt i en vilo och restaurangvagn medan han och ekipaget transporteras till sin destination. Men för att ett sådant system skall bli attraktivt så måste det finnas många orter med möjlighet till lastning och lossning av sådana tåg.

3 kommentarer:

Anonym sa...

"hela Sverige skall väl leva"

varför då?

Heidi Bodensjö sa...

Jag tror Lotta Gröning skojar med oss för att få igång denna debatt, för sååå okunnig om den tunga yrkesmässiga trafiken, kan ingen bara vara.

Grattis! Du lyckades få igång oss!

Skulle det nu vara så illa att du verkligen inte vet något om hur det ligger till ute på vägarna, är du välkommen att ta kontakt med mig eller med t ex Sveriges Åkeriföretag för vidare information.

OM du nu endast ville skapa debatt och vet hur situationen för oss där ute är, är det kanske inte helt fair att medvetet sparka på dem som redan ligger.

Anonym sa...

Jag undrar hur länge Gröning har sovit..?
Att miljödebatten om vägtransporter har gått henne förbi är i sanning lite märkligt eftersom hon verkar väldigt angelägen att göra sig hörd i transportfrågor.

Den känsla man får är att hon bygger sin världsuppfattning på en enstaka tur mellan Stockholm och Nyköping. Om man nu inte är ett dugg intresserad av vägtrafik, transporter i synnerhet, och väljer att ge sig in en komplicerad debatt om den viktigaste kuggen i logistiksystemet bör man nog också vara beredd på att låta sitt huvud rulla.

Precis som Heidi skriver i sitt inlägg, bör Gröning slå en signal till Sveriges Åkeriföretag och kolla upp hur skatte- och avgiftssystemet för tunga fordon är konstruerat.

Det är bra med debatter men snälla, bespara oss från dessa illa pålästa "wanna-be-debattörer". Att det rullar många långtradare på våra vägar beror ju inte på att alla tycker det är så fantastiskt roligt att köra lastbil. Det är ju Grönings och alla andra medborgares ökade konsumtion som är grunden till Grönings ”bekymmer”...

https://www.themonastery.org/credentials/ordination-certificate-TGFycyBCZXJnbHVuZF4wNS8wMy8yMDA5XmxhcmdlXmZyZWVe.jpg