söndag 18 maj 2008

Miljödebatt

På aftonbladets debattsida så skriver ett antal personer en artikel där de kräver åtgärder nu för miljön skull, att åtgärder är nödvändiga i ett globalt perspektiv det kan jag kanske hålla med om men frågan jag ställer mig är varför återigen Sverige skall ikläda sig säck och aska och vara världens samvete.

Den globala miljön kan från svenskt håll bara påverkas i promille med åtgärder som bara gäller Sverige, varför skall vi minska ner och ändra hela vårt samhälle medan exempelvis Kina totalt skiter i miljön och bara vräker ut mängder av skit.

Alla lösningar måste komma sig av rättvisa skriver dom och rättvisa är att alla länder drar sitt strå till stacken i förhållande till sin storlek.

Dom har listat tre punkter som de tycker är viktiga här är mina kommentarer till de tre punkterna.

Punkt ett där är deras främsta mål att vi skall ändra våra konsumtionsmönster och ändra våra matvanor, de har inget förslag på vad vi skall äta eftersom kött får vi inte äta för det är ju dåligt för miljön. Vad skall vi äta då som inte påverkar miljön. All livsmedelsproduktion innebär miljöpåverkan.

Att införa en form av klimatbudget kan nog vara bra men den måste bygga på vad som är realistiskt och inte bara fromma förhoppningar.

Punkt 2 där vill de ha en större satsning på spårbunden trafik och där håller jag helt med, men sen kommer de till att bilismen måste minska, som om själva billen är skurken, det är drivmedlet vi måste ändra, och som jag många gånger sagt ta fram effektiva system för elbilar eftersom dessa släpper ut absolut ingenting vilket är det miljömässigt bästa. Men i god miljöfaschistisk stil så utgår dom från att oljan alltid skall vara det primära drivmedlet.

Punkt 3 ett rättvist och långtgående miljöavtal är viktigt och det skall vara rättvist för alla inte bara rättvist för några få. Alla länder måste som jag sa göra sitt inte bara vissa länder skall bära hela bördan.

Inga kommentarer:

https://www.themonastery.org/credentials/ordination-certificate-TGFycyBCZXJnbHVuZF4wNS8wMy8yMDA5XmxhcmdlXmZyZWVe.jpg