fredag 30 maj 2008

Var var det sunda förnuftet

Det har ju talats mycket om lärares behörighet, men man kanske också borde tala lite om lärares sunda förnuft eller i alla fall denna lärares sunda förnuft. Eller brist på sunt förnuft kanske snarare.

Sex flickor i årskurs sju i Umeå smakade på en brun vätska som fanns i en flaska med etiketten Pepsi Cola. Självklart så trodde flickorna att de gjort ett fynd och smakade på innehållet vilket inte alls var Pepsi utan lut. Tydligen hade en lärare hällt upp lut i en Pepsi flaska och ställt den på bänken utan att märka den.

Att göra så mycket fel på en gång som den läraren gjorde måste nästan vara rekord. För det första så är lut frätande varför en plastflaska är ytterst olämpligt. Eftersom detta dessutom hände i en NO sal på en skola så faller helt resonemanget om att han inte hittade något annat att hälla luten i, för det jag minns av kemisalen när jag sov mig igenom mina kemilektioner var att där fanns hur mycket glaskärl som helst i alla former och fasoner.

Och varför var han tvungen att hälla luten i flaskan den måste väl redan ha funnits i en lämplig flaska för jag har svårt att tänka mig att han hade det i byxfickan.

Som tur är gick det hela ju bra och ingen av flickorna blev allvarligt skadat men det var nära där, lite för nära för att det skall vara roligt

Dagens Nyheter

Svenska Dagbladet

8 kommentarer:

Anonym sa...

Idiotiskt av läraren.. men tjejerna vinner nog ändå en Darwin award.

Man dricker fan inte en okänd lösning ur en öppnad burk i en sal där det undervisas med kemikalier. (Det borde man förstå när man är 13-14 år.)

Var var det sunda förnuftet?

Dessutom.. Hurfan lyckades alla sex få i sig lut utan att märka att det inte var läsk?

Anonym sa...

Min kusin drack lacknafta som liten,när han var fyra-fem,hur han fick i sig det kommer alltid övergå mitt förstånd,men detta tar nog priset.NÅGOT måste väl tolv-trettonåringar fatta,som att om det smakar konstigt(lut måste väl smaka annorlunda än Pepsi) och står i en kemisal så ska man hålla sig undan.Ett utslag av trygghetsnarkomani,att tro att man inte behöver tänka själv.Det ska någon annan göra åt en.

Anonym sa...

Innehållet ser inte ut som Pepsi, smakar inte som Pepsi, luktar inte som Pepsi, flaskan är öppnad, står i en kemisal och flaskan tillhör någon annan (stöld någon?) och ÄNDÅ dricker ALLA sex tjejerna ur den. Korkade småtjuvar fick vad dom förtjänade.

Anonym sa...

Knappast särskilt smart av läraren att hälla brun lut i en pepsiflaska.

Å andra sidan, vem f-n börjar dricka ur en okänd flaska i en kemi/NO-sal?

Och framför allt, hur i h-e kunde mer än 1 tjej råka dricka av den äckliga frätande kemikalien??

"Oj det här var ju inte alls Pepsi. Det sticker och bränner i hela munnen och halsen. Aj vad det gör ont. Vill inte ni andra också smaka förresten?" "Jooo det e klart" *glurr* *glurr* *glurr*

Inte direkt klassens skarpaste tjejer

Anonym sa...

Hahaha! Sådana underbara kommentarer! :D Jag föreställer mig denna incident ungefär som sketchen då Robert Gustafsson drack Klorin. "Det sticker i halsen!"

http://www.youtube.com/watch?v=VYJkXeqCjDA

Nä, men allvarligt, hur fan fick dom i sig luten, det luktar ju nått djävulskt. Och sex pers också?! Något skumt med denna historia...

Anonym sa...

Håller med den anonyme, något är det DN döljer för oss (som vanligt).

Ärligt så kunde jag inte bry mig mindre om lärarens sunda förnuft, det är de 6 som det handlar om.

Om vi människor slutade slåss mot evolutionen så hade dessa 6 individer aldrig existerat då deras förfäder uppenbarligen hade blivit offer för det naturliga urvalet.

Att barn i 1-3 års åldern smakar på lite av varje kan vi nog alla acceptera, men man måste vara bra jävla korkad för att göra det samma i 13-14 års åldern. Nu vet jag inte direkt hur lut smakar (lär aldrig få reda på det heller) men jag antar att det inte luktar eller smakar som Pepsi (jag vet faktiskt inte hur Pepsi smakar heller, utan jag antar bara).

Men men, bättre lycka nästa gång tjejer. Jag tror på er och hoppas ni lyckas rädda världen från några eventuella avkommor.

Anonym sa...

Kanske säger en del om Pepsi?

Anonym sa...

Jag tvivlar starkt på att de trodde det var pepsi, snarare hoppades de nog på att det skulle vara något alkoholhaltigt som skulle ge dem ett skönt rus och mycket fnitter. Stackars korkade små flickor... Att lägga skulden på läraren tycker jag är helt befängt! Visst har man ett ansvar som lärare, men man ska väl ändå kunna räkna med att ungdomar i den åldern har så pass mycket vett att inte dricka något odefinierat som de hittar i kemisalen. Hade de följt undervisningen hade de kanske snappat upp att många av de kemiska vätskorna är otroligt hälsovådliga om man får de på eller i sig.

https://www.themonastery.org/credentials/ordination-certificate-TGFycyBCZXJnbHVuZF4wNS8wMy8yMDA5XmxhcmdlXmZyZWVe.jpg