Kommunals ordförande Ylva Thörn hävdar att deras mål är att komma igång med förhandlingar i busskonflikten. Vi får väl nu se hur det är med förhandlingsviljan hos kommunal eftersom arbetsgivarsidan skickat ett nytt bud till kommunal som till stora delar uppfyller kraven från kommunal dock inte alla.
Vad jag förstår så har de gått med på de viktigaste av kraven som kommunal ställt så anser inte kommunal att det budet går at förhandla om och acceptera med kanske någon smärre justering så har de bevisat att strejken är till för att få publicitet.
Exakt hur det nya budet ser ut i pengar har ännu inte framkommit men tydligen är det mer pengar i det än det som kommunal tidigare sade nej till.
Ylva Thörn hävdar att kommunal har ett stort stöd för strejken vilket är något som jag betvivlar hittills har jag inte träffat på en endaste människa som sagt att de stödjer strejken som sådan utan de stöder kommunals krav och det är en väldig skillnad.
Hade kanske inte en övertidsblockad varit ett lika effektivt konfliktvapen mot arbetsgivaren men som gett betydligt mindre skador för tredje man kan man fråga sig
Kommunal har nu i sin stora nåd gett SL klartecken till att förlänga tågen som går på Saltsjöbanan, Roslagsbanan och tunnelbanans blå linje.
Jag måste då fråga mig vem det är som bestämmer om kollektivtrafiken är det våra valde politiker via SL eller ligger makten helt hos kommunal. Detta med anledning av att den spårbundna trafiken inte är inblandad i konflikten.
Dagens nyheter här, här och här
Svenska Dagbladet
Aftonbladet
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
https://www.themonastery.org/credentials/ordination-certificate-TGFycyBCZXJnbHVuZF4wNS8wMy8yMDA5XmxhcmdlXmZyZWVe.jpg
6 kommentarer:
En eventuell övertidsblockad skulle inte fungera av flera skäl. Dels är våra scheman redan såpass maxade att övertid knappt är möjlig utan att bryta mot kör- och vilotidsreglerna. Dels skulle en sådan blockad inte ha någon effekt eftersom våra arbetsgivare anställt horder av "arvodister" (bussförare helt utan anställningstrygghet som söker arbete från dag till dag). Dessa skulle utan problem täcka upp för den övertid vi andra inte skulle kunna ta.
Förstår inte hur du menar när du surrar om övertidsblockad...
Det märks att du inte har en blekaste aaaning om hur det är att arbeta som yrkeschaffis!
Det finns arbetstidsregler som ska följas till punkt å pricka!
Ett ex är tex att du inte får köra mer än 4½ timme utan rast!
Men det är ändå inte det det handlar om!
Det handlar om att man inte får tillräckligt mycket sömn per natt för att man är uppbunden på jobbet i mer än 13 timmar per dygn!
Det är alltså FEM timmar MER än de flesta normalt arbetar...
Förstår du inte hur är att arbeta i sådana förhållanden så tycker jag att du ska lägga ner dina skriverier!
Tror du på allvar att det är kul att enbart leva sitt liv genom sitt jobb, utan fritid eller social samvaro???
Det är naturligtvis SL som styr lokaltrafiken, Kommunal är ett fackförbund Daaaahhh...
SL - Stockholms Lokaltrafik!
Bountylady jag vet mycket väl hur det är att vara yrkes chaufför och vet att det finna klara regler både för hur lång tid man får köra samt hur lång den sammanhängande vilan mellan arbetspass måste vara. Så där har jag lite svårt att förstå hu man ens kan tänka på att avtala bort regeln om 11timmars viloperiod.
Om det nu är SL som bestämmer över kollektivtrafiken varför måste dom då fråga kommunal om lov för att förlänga tunnelbanetågen?
Jag trodde det var ganska självklart att en övertidsblockad skulle kombineras med en blockad mot nyanställningar eller intagande av arvodesanställd eller vad det nu kan kallas, med blockad även mot nyanställningar så kan ju inte arbetsgivaren ta in en arvodesanställd eftersom den varje gång den blir inkallad för tjänstgöring bli anställd på nytt.
Lasse, jag håller fullständigt med dig!
Jag stöder INTE denna strejk och vi många med mig. Har ni provat att åka snabbspårvägen...? Gör det och fråga då om det finns någon som vill att strejken ska fortsätta!!
Tack för mig!
Undrar om Lasse B skulle vara lika bitter på bussförarna och Kommunal om han själv eller någon nära släkting/bekant själv arbetade under liknande villkor?
Att, till exempel, få börja 05.30 ha rast mellan 11.20 och 16.15 och sedan arbeta till 19.10...
Att många bussförare har minst sagt värdelösa arbetstider är väl ganska klart och har varit så i massor med år, så att en lösning på det problemet ännu inte kunnat hittas är skralt.
Det som gör mig sur på denna strejk är att kommunal när det gäller att bevilja dispenser inte tänker ett dugg på hur hårt många människor blir drabbade, när stora delar av länet skärs av från alla former av kollektivtrafik
Skicka en kommentar