DN tar i dag upp busstrejken i sin ledare och hävdar att den är farlig eftersom den kan äventyra förtroendet för kollektivtrafiken och förtroendet för Stockholm som turiststad.
När det gäller turismen så kommer eventuellt negativa effekter inte att drabba enbart Stockholm utan hela landet.
Att förtroendet för kollektivtrafiken skulle minska har jag lite svårare att tro, däremot så tror jag att det allmänna förtroendet för fackföreningarnas vilja att strejka så tredje man drabbas så lite som möjligt är skadat ordentligt för att inte säga totalt raserat.
Hur välmotiverad strejken än är så kommer kommunal aldrig att få stöd av de människor som inte kan ta sig till sina arbeten på grund av strejken. Kommunal har nog gjort en stor miss när det gäller just allmänhetens förtroende denna gång är jag rädd.
Dagens Nyheter
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
https://www.themonastery.org/credentials/ordination-certificate-TGFycyBCZXJnbHVuZF4wNS8wMy8yMDA5XmxhcmdlXmZyZWVe.jpg
2 kommentarer:
Du har helt fel, jag är själv drabbad men stödjer strejken till 100%.
Strejk är ett vapen i en arbetsmarknadskonflikt. Strejken används för att påverka motparten, vars "moteld" heter Lock-Out. Det är precis samma sak, men då är det arbetsgivare som dra i "handbromsen".
För att ett sådant vapen ska ge en regäl effekt, ska tredje parten (de som behöver tjänsten) drabbas.
Flertalet av dagens kommentatorer har inte läst igenom, vad striden handlar om. De har nöjt sig med, att glatt lyssna på radio, titta på TV samt läsa lite rubriker.
Avtalskraven är så mycket mera än lite mera pengar till mat och hyra. Det handlar raster, sovtider, tidtabellsanpassning och trafiksäkerhet. - Läs den sista meningen en gång till och fundera över betydelsen!
RASTER - Vill du åka med en chaffuör som knappt hunnit stanna och stiga ur bussen, vid vändhållplatsen. SOVTIDER - Tycker du att det är rätt, att planera sovtider så att det inte finns tid till en ordentlig sömn. Det blir regelbundet mindre än 6 timmar för förare. TIDTABELLSANPASSNING - Är det lämpligt att anpassa tidtabellen endast efter den glesa och inte rusningstrafiken. Under rusningstrafik kommer alltid bussen sent till varje hållplats samt är ofta tvungen att "vända" utan att föraren hunnit "stiga ut och sträcka på sig". TRAFIKSÄKERHET - Trivs du med att veta, att föraren av den buss du åker med regelbundet är tvungen att bryta mot trafiklagar?
Fundera över de här frågeställningarna! Det är det strejken gäller, lite förenklat. Bussförarna vill bara få de arbetsgivare, som säljer deras tjänster, till kommunala uppdragsgivare, att skriva samma avtal som finns direkt mellan den kommunala arbetsgivare och facket.
När du funnit ett klokt svar på dessa frågor, ska du bestämma dig om de har rätt att strejka.
Skicka en kommentar