tisdag 19 augusti 2008

Inget Norgeskämt

Det låter som ett Norgeskämt men är tydligen sanning, 2 Norska präster skall nu starta ett politiskt parti med enda syfta att avskaffa den norska abortlagstiftningen.

Man funderar ju på om inte dessa 2 har sniffat lite för mycket på nattvardsvinet eftersom de uppenbarligen står för åsikter som mera passade in på medeltiden. Att dessa 2 inte längre är anställda i Norska kyrkan kommer väl kanske inte direkt som en överraskning för någon.

Frågan är bara hur dessa extremkristna människor tänker. Religiös extremism måste bekämpas med alla medel oavsett var den än dyker upp

Dagens Nyheter

Dagen

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej

Jag skulle tro att dessa två norskar tänker på ungefär samma sätt som de i runda slängar 1,75 miljarder andra "extremkristna" i världen med samma syn (den neutralitet som vissa kyrkor intar i abortfrågan finns i princip bara i mindre samfund i det rika väst).

Den medeltida (och förhatliga?) synen som ligger bakom detta ställningstagande är den att Gud ser och älskar oss och har en god tanke med varje människa från det att den formas i moderlivet. Därför har även den allra minsta av individer ett okränkbart människovärde, oberoende av om den är älskad och efterlängtad av föräldrarna eller inte, och oavsett sättet den kommit till på.

Vilken fruktansvärd människosyn! ;-)

Tycker Simon, en alldeles vanlig svensk extremkristen

Anonym sa...

Simon


Du försöker visst ironisera över det Lasse B skriver. Problemet är att det inte lyckas särskilt väl, du försöker få det till att låta som att en mycket gammaldags, föråldrad syn på aborter och kvinnors rätt att själva bestämma om de vill föda eller inte är nått för staten och er kristna att lägga er i, på grund av det "ofödda" barnet skull. Att det i själva verket är en form av kontroll och tvång som ni vill påtvinga andra, utifrån er så kallade moral, är något ni inte talar om.

Hato

Anonym sa...

Hej Hato

Jo, visst innehöll mitt inlägg en del ironi. Men meningen var inte att raljera över Lasse utan mer att lufta lite av den frustration jag och många andra känner över att vår syn, som i grunden handlar om att Gud älskar alla, oavsett omständigheter, av nästan ett helt samhälle kan komma att betraktas som något rent ondskefullt.

Svar ja, min syn är gammaldags, och de facto långt äldre än medeltida. Tänker du att alla synsätt som har sina rötter i något som är äldre än, säg 100 år, bör avskaffas bara därför?

Jag har min moral och självklart gör jag vad jag kan för att få gehör för den i samhället, precis som du gör. Inte är väl det något fult eller icke önskvärt eller något som jag/du bör hymla med? Tvärtom vill vi väl ha ett öppet och transparent samhälle där alla åsikter, inte bara de som är majoritetens, får framföras? Håller vi inte med varandra?

Detta inlägg skrivs i en blogg som hela världen kan läsa, vad är det jag "inte talar om"?

Allt gott

https://www.themonastery.org/credentials/ordination-certificate-TGFycyBCZXJnbHVuZF4wNS8wMy8yMDA5XmxhcmdlXmZyZWVe.jpg