torsdag 11 september 2008

Kaxiga ICA

Karin Ahlborg skriver idag om ketchupkriget som Ica nu för mot Felix. Ica har sedan ett par veckor infört köpstopp för Felix ketchup.

Ica hävdar att de förhandlar för att få ett bättre pris för sina kunder medan Felix hävdar att priset på tomatpasta har fördubblats det senaste året.

Denna metod är inte någon direkt okänd metod för ICA eftersom det inte är första gången som dom slänger ut ett konkurrerande märke ur sortimentet det har medan hänt när det gäller raklödder där dom också hävdade att det var för kundens bästa.

Sanningen är nog snarare den att ICA helst av allt vill sälja sitt eget märke och för att öka den försäljningen så kastas konkurrenterna ut. Det är som Karin Ahlborg skriver i sin artikel rena sovjetmetoderna där konsumenterna tvingas att köpa et visst varumärke.

Skulle det verkligen vara för konsumenternas bästa som ICA agerar på det här sättet så kan dom enkelt bevisa det genom att sänka priset på sin egen ketchup.

ICA börjar bli lite för stora och för kaxiga för att det skall vara riktigt roligt. Det har varit mycket blåsväder den senaste tiden om just ICA så mycket att jag faktiskt allvarligt funderar på att rösta med fötterna och i alla fall den närmaste framtiden förlägga mina inköp någon annan stans än just i en ICA affär.

Kanske fler borde göra det så att ICA lär sig vad konsumenterna vill ha nämligen handlare som lyssnar på konsumenterna och säljer dom varor som konsumenterna vill ha

Aftonbladet

1 kommentar:

daydreaming sa...

Det enda raka är att bojkotta ICAs, COOPs och Willys egna varor. De ska köpa in varor från andra leverantörer och pressa priserna åt mig och för detta får de lägga på en marginal för hyra och personal och skälig vinst. Men att försöka att dryga ut vinsten genom att tvinga mig att köpa deras märke också, då har de gått utanför det uppdrag jag anser att de flesta affärer har (undantag finns naturligtvis)

https://www.themonastery.org/credentials/ordination-certificate-TGFycyBCZXJnbHVuZF4wNS8wMy8yMDA5XmxhcmdlXmZyZWVe.jpg