onsdag 17 september 2008

Ohederlig reklam

"Påminnelse. Avtalspension SAF-LO". Så inleds brevet som Folksam LO Fondförsäkringsaktiebolag använder i sin marknadsföring av avtalspensioner för privatanställda som ingår i kollektivavtalet mellan LO och Svenskt Näringsliv.

Konsumentombudsmannen (KO) ger nu Folksam en rejäl knäpp på näsan för sin marknadsföring av avtalspension.

Det som retat upp KO mest är inledningen på brevet och jag kan hålla med om att den är oärlig eftersom det ger ett intryck av att ha glömt bort något viktigt.

Tyvärr så är denna form av marknadsföring ingenting som Folksam är ensamma om, minst ett par gånger i månaden kommer erbjudanden via post om att du har väl inte glömt eller vi vill bara påminna dig om. Och ibland så kommer det även reklam som börjar med ordet påminnelse.

Jag har i en annan blogg talat om insamlingsbrev som är förvillande lika räkningar, detta faller i precis samma kategori, den som skickar ut reklamen hoppas att den skall komma till tillräckligt många som är stressade och inte läser noggrant igenom utan bara beställer det de blivit påminda om att beställa. Ofta brukar dessa påminnelsebrev även innehålla nya beställningskort som redan är ifyllda bara att lägga på lådan, jag har undrat om sådan reklam verkligen kan vara laglig eftersom det handlar om att vilseleda.

Jag har nu fått svaret anser jag den är inte enligt reglerna.

Så jag lovar att i fortsättningen när jag får sådan formulerad reklam så kommer jag att anmäla den till konsumentombudsmannen, bäva månde reklamfuskarna

Dagens Nyheter

Inga kommentarer:

https://www.themonastery.org/credentials/ordination-certificate-TGFycyBCZXJnbHVuZF4wNS8wMy8yMDA5XmxhcmdlXmZyZWVe.jpg