lördag 27 september 2008

Publicitet

Media Markt har kommit på ett bra sätt att stjäla kunder från sina konkurrenter, de köper helt enkelt upp hela konkurrentens lager av kampanjvaror och säljer dom själva i sin butik.

Om det kan vara en lönsam taktik ställer jag mig frågande till men en sak det är säkert det skapar ju kunder till Media Markt även om det troligt vis är en ren förlustaffär att marknadsföra sig på det sättet.

Det som är mera allvarligt är Media Markts försök att tysta ner konkurrenterna från att tala om detta.

Media Markt har försökt stoppa bilder som togs av El-gigantens personal när de köpte upp hela deras lager från att publiceras. Vilket inte gått så där jättebra eftersom åtminstone en bild är publicerad på Aftonbladet. Dock en bild som är helt ok att även använda för El-giganten att använda i reklamsammanhang eftersom personen på bilden inte är identifieringsbar.

Det verkar som om detta knep har bitti Media Markt ordentligt i foten men som det sägs all publicitet är bra publicitet när det gäller marknadsföring.

Aftonbladet

2 kommentarer:

Wilden sa...

Det kan ju vara bra att kolla fakta från båda företagen. Som jag ser det har MediaMarkt bara gjort sina kunder en stor tjänst dom såg till att det fans fler när det tog slut. Normalt så har ju Elgiganten typ 40 i lager i bästa fall och MM ca: 800 men 800 räkte tydligen inte i detta fall efter som dom tydligen tog Europa rekord under sin öppning.

Anonym sa...

Kan berätta att El-giganten gjort samma sak, i alla fall i den stad där jag bor och där min sambo jobbar. Han har varit anställd på båda ställena och sett båda sidorna. Det är tydligen en del av konkurrensen. Vet också att de personal från de olika butikerna (andra butiker med) går in till varandra och jämför priser. Klart de vill konkurrera!

https://www.themonastery.org/credentials/ordination-certificate-TGFycyBCZXJnbHVuZF4wNS8wMy8yMDA5XmxhcmdlXmZyZWVe.jpg