onsdag 8 oktober 2008

Hej då Volvo

Volvo Personvagnar varslar ytterligare 3 300 personer om uppsägning i Sverige och utomlands. För Sveriges del handlar det om 2 000 arbetare och 700 tjänstemän.
Drabbade orter är Göteborg, Olofström och Skövde.

Lägger man till detta nya varsel alla andra varsel som kommit från Volvo PV det senaste året så börjar man fundera på hur det kommer att gå med företaget.

Jag tror inte att Volvo PV kommer att gå omkull men en ordentlig minskning kommer vi nog att få se. Dessa varsel som nu nästan totalt uppgår till närmare 5000 personer på Volvo PV berör ju inte bara de anställda hos Volvo även underleverantörerna drabbas lika hårt.

Underleverantörerna kommer att minska sin personal med ungefär lika många som nu Volvo varslat om.

De rykten som en gång florerade om att Volvo kunde bli kinesiskt kanske inte bara var tomma rykten när allt kommer omkring. Jag tror att om tio år så kommer Volvo PV att vara ett helt annat företag än vad det är idag. Volvo PV måste satsa hårt på att utveckla produkter som marknaden har råd att ta till sig om företaget skall överleva.

Dessa varsel kunde inte ha kommit vid en sämre tidpunkt än de gjorde även om jag tror att finanskrisen bara haft marginellbetydelse just nu. På sikt däremot så kommer finanskrisen att ställa till med mera problem eftersom det kommer att bli svårare att få fram pengar för att starta upp nya verksamheter som kan ersätta de gamla.

Jag tänker på de personer som nu kommer att förlora sina arbeten och i värsta fall blir tvingade att gå från hus och hem om situationen bli ännu jävligare.

Oron på de drabbade orterna är självklart stor men inte bara där som detta skapar oro, det är ett mycket dåligt tecken för hela Sverige.

Dagens Nyheter här, här, här, här, här samt här

Svenska Dagbladet här, här, här, här, här samt här

Aftonbladet här, här, här, här, här samt här

3 kommentarer:

Anonym sa...

Med denna kris för Volvo PV så borde de GENAST upphöra med tillverkningen av SUV bilen XC90! Bilmodellen som har varit den mest inkomstbringande för Volvo någonsin men nu är det slut med det.För att inte förlora allt så borde Volvo PV nu helt upphöra med denna bilmodell som signalerar "Här kommer JAG och jag skiter i mina medtrafikanter".
SUV bilarna är endast en mode som ingen behöver, inte ens kalixbon och språkröret för Miljöpartiet Peter Eriksson.Olyckligtvis har Volvo PV nyligen lanserat en mini SUV i bilmodellen XC60 den kunde aldrig har lanserats mer olämpligt i tid än nu!
Märkligt nog valde Volvo PV att upphöra med V70 modellens bilar med trycktank för Biogasdrift för två år sedan, det var inget bra beslut.Det finns en rad lovande teknologier för framtidens vägfordon i dagens Sverige även om den ej verkar finnas hos just Volvo PV. Ta uppfinnaren bakom företaget Cargine i Ängelholm med sina pneumatiska ventiler.Alelion heter företaget som skall industrialisera Litiumjonbatterier för hybridfordon och Plug-in elbilar med nya värmetåligare katodmaterial som är utvecklade vid Ångströmlaboratoriet vid Uppsala Universitet under prof.Josh Tomas ledning.
Katodmaterial som Järnfosfor och senare JärnKisel.
Bor har varit katodmaterial i Litiumjonbatterier och blivit överhettade och startat bränder vid överladdning så det kan man ej ha i bilar.Vid instit. för Industriell Elektroteknik vid LTH i Lund har det utvecklats ett nytt elmotorkoncept, där de traditionella lindade spolarna av koppartråd har ersatts av sintrat järnpulver i en spolformad design.
Industriell partner har varit Höganäs Compounds.Teknologin finns beskriven i Svenska Uppfinnareföreningens tidskrift Uppfinnaren nr:1/2008 som även kan läsas på www.uppfinnaren.com
sök nr:1/2008 och artikel med rubriken Rotationsgjutning av kraftkomponenter.
Utöver det här ovan så har vi KTH-avknoppade TranSic med sina bipolära krafttransistorer på SiC=Kiselkarbid substrat som än så länge tål 600V och 20A för motorstyrning och uppladdning av det stora batteriet i hybrid och Plug-in fordon.
Finsk/svenska Norstel som idag tillverkar Kiselkrabid wafers till hugande tillverkare av kraftelektronik och tillverkare av ljusstarka vita LED dioder är ytterligare ett företag som står för know-how i världsklass.
Tänk lilla Sverige med Norstels tillverkning av Kiselkarbid wafers är ett företag utav 5 i världen som tillverkar Kiselkarbid wafers.
Fast Norstels tillverkningsprocess ger garanterat felfria wafers redan från början.Odlingen som det kallas för när göten, den stora staven växer alltså får större volym och diameter växer i Norstels process genom att kondensera gaserna Silan och Eten där synnerhet den andra är högexplosiv.

Anonym sa...

Volvo ville så gärna vara lite mer som SAAB, en lite lyxigare bil. Volvo har alltid varit en svensson-bil men dom svek sina kunder.

Anonym sa...

Som vanligt blir det arbetare som får betala när kapitalister fuckar upp det.

https://www.themonastery.org/credentials/ordination-certificate-TGFycyBCZXJnbHVuZF4wNS8wMy8yMDA5XmxhcmdlXmZyZWVe.jpg