onsdag 29 oktober 2008

Jag älskar inte rondeller

Svenskarna älskar rondeller basunerar aftonbladet ut på sin hemsida idag. Huruvida det är sant det vet jag inte men jag vet att jag inte älskar rondeller eller att någon i min omgivning älskar rondeller.

Rondeller har de senaste åren vuxit upp som svampar ur jorden och mer eller mindre varenda korsning har nu byggts om till rondell, med hänvisning till att de får trafiken att flyta bättre och att de är trafiksäkrare.

Det som är intressant är att detta är precis samma argumentering som användes för 25 år sedan då rondellerna togs bort i stor utsträckning just för att det skulle öka framkomligheten och säkerheten.

Det verkar som om kärleken hatet till rondellerna går i vågor och just nu är vi inne i en rondellkramar period vi får väl se hur länge den vara innan rondellerna börjar byggas om till vanliga korsningar igen.

Vilket som är det bästa rondell eller korsning det vet jag inte men en sak vet jag och det är att det är inte bra att med jämna mellanrum lägga pengar på att bygga om korsningar till att passa den tidens trafikmode, det är bara slöseri med pengar.

Aftonbladet

Inga kommentarer:

https://www.themonastery.org/credentials/ordination-certificate-TGFycyBCZXJnbHVuZF4wNS8wMy8yMDA5XmxhcmdlXmZyZWVe.jpg