onsdag 15 oktober 2008

Sjuka fotografer

I dag så skriver Malin Wollin om hur skolfoton retuscheras och jag kan bara instämma i allt det hon säger.

Att retuschera skolfoton är fel , ja det räcker inte med att säga att det är fel det är in i helvete fel eftersom det sänder signaler till små barn om att de inte duger.

Att skolfotografer ändrar på bilderna är känt sedan tidigare när de retuscherat tröjor som fotografen inte tyckt varit passande, nu när de också börjar ändra på barnens utseende så är ju frågan vilken moral som fotograferna har och vilket kommande samhälle som de vill skapa. Det som fotograferna skapar är ett antal barn med psykiska problem eftersom de inte tror att de duger.

Det är hög tid att börja fundera på om vi skall släppa in dessa idioter jag menar fotografer i våra skolor. Skolorna lägger ner ett stort arbete mot mobbing och sen kommer en glad fotograf och visar att mobbing är helt okej eftersom vissa inte duger rent utseendemässigt.

Skolorna måste ha en gemensam standard och gemensamma krav på de företag som skall få utföra skolfotograferingar och ett av de mest grundläggande kraven är att inga bilder skall retuscheras någonsin.

Aftonbladet

Malin Wollins krönika

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hade jag kunnat få mina finnar bortretuscherade när jag gick i skolan så hade jag nappat direkt... Herregud, folk stannade hemma ifall de hade utslag eller en finne på näsan eller något.

Att retuschera barn i något slags skönhetssyfte är fel, men att ta bort sånt här... det är en helt annan sak.

Anonym sa...

Det är väl snarare du som är dum i huvudet. Hade lätt velat att mina sår/finnar hade tuschats bort!

Anonym sa...

Fotograferna tar bilderna. Sedan är det inte de som fortsätter.

Kollegan jobbade på ett sådant ställe tidigare. Snorungar som räckte fingret fick hela underarmen bortkapad.

Gunilla sa...

Kan bara hålla med! Vad skapar detta för signaler till de mindre barnen?

https://www.themonastery.org/credentials/ordination-certificate-TGFycyBCZXJnbHVuZF4wNS8wMy8yMDA5XmxhcmdlXmZyZWVe.jpg