onsdag 29 oktober 2008

Sterlings konkurs

Flygbolaget sterling går i konkurs, den blixten slog ner i morse på Arlanda och andra flygplatser. Att flygindustrin brottas med stora problem är känt sen länge men att flygindustrin också har stora moraliska problem det är något som nu står klart.

Om jag har förstått saken rätt så var det så sent som i går kväll möjligt att köpa en biljett med sterling och att inga varnande ord sades om att bolaget var på obestånd, det har sålts biljetter i normal takt ända fram till konkursansökan.

En konkurs är inget som kommer som en blixt från klar himmel för företagsledningen det är något som känns till lång tid i förväg eftersom företagsledningen väl känner till hur bolaget mår, att då inte säga någonting är på gränsen till bedrägligt förfarande.

Sen kan man fundera på varför verksamheten i ett konkursat flygbolag skall tokstanna direkt. I många andra konkurser så kan företaget verka vidare i alla fall så länge att alla kunder kan hållas så gott som skadeslösa så långt det går. Vilket i Sterlings fall vore att flyga hem alla resenärer de flugit ut.

Om en tv -reparatör går i konkurs så driver konkursförvaltaren bolaget vidare så långe att alla som lämnat in en tv kan hämta ut den, men icke så i flygbranschen.

Att försöka lägga denna konkurs på finanskrisen är nog bara till viss del en sanning, men det är också så att det inte går att driva ett flygbolag som inte tar betalt efter vad en flygbiljett kostar. Jag har en svag aning om att det kommer att bli förre och färre lågprisföretag i framtiden eftersom de inte kan finansiera sin verksamhet med lånade pengar längre och skjuta den oundvikliga konkursen framför sig ett tag till.

I den här konkursen så vet vi ju redan vilka som får betala och det är de resenärer som nu blivit blåsta på sina biljetter men troligtvis kommer även vi skattebetalare att få betala eftersom detta kommer förmodligen drabbade banker att kräva kompensation av staten för.

SAS har sagt att de skall flyga hem drabbade passagerare gratis i mån av plats och det är en snygg goodwillgest om de nu hade handlat om att flyga hem resenärerna men de handlar om att de får flyga med till Köpenhamn. Varför bara till Köpenhamn, landar alla SAS plan i Köpenhamn, detta borde väl gälla för hela SAS flotta oavsett destination.

Dagens nyheter och här

Svenska Dagbladet och här

Aftonbladet och här samt här

1 kommentar:

UppsalaMartin sa...

kk är trist. Men man kan nog vara säker på att ledningen in i det sista försökt rädda bolaget. Hade man börjat tala offentligt om rädsla för konkurs skulle den ha varit ett faktum tidigare. Skulle vara intressant att ta ett helt friskt bolag och på låtsas gå ut med info om obestånd. Även det bolaget skulle snart vara i konkurs.

https://www.themonastery.org/credentials/ordination-certificate-TGFycyBCZXJnbHVuZF4wNS8wMy8yMDA5XmxhcmdlXmZyZWVe.jpg