tisdag 21 oktober 2008

Våga säga nej

Tänk er att vara tvungen att bara svara ja till allting i en hel vecka, låter nästan som en omöjlig uppgift. Denna uppgift tog i alla fall Journalisten Tom Sykes på sig, med ett inte alltför lyckat resultat. Inspirationen till detta var en bok av Danny Wallace med namnet ”Yes man” i vilken det propageras för att man skall säga ja till allting.

Men att säga ja till precis allting det kan och kommer förmodligen att innebära stora problem eftersom du måste svara ja till även de mest idiotiska förlagen. Tänk er att behöva svara ja på följande frågor och inte få säga nej.

Kan jag få koden till ditt bankkonto?

Kan inte du köpa mig en Ferrari?

Kan inte du betala mina skulder?

Kan inte du skilja dig från din fru så jag kan gifta mig med henne?

Får jag skära av dig ena handen?

Självklart är detta frågor som man måste svara nej på för att inte bli utnyttjad.

Det jag däremot kan hålla med om är att man skall se positivt på saker men att gå från ett positivt synsätt till att bara svara ja på allting som en lallande fåne är ett stort steg.

Jag vet med mig själv att det skulle vara omöjligt att i en vecka svara ja på precis allting. Det skulle troligtvis leda fram till den totala katastrofen.

Men man måste också våga säga nej utan att riskera att bli betraktad som en tråkmåns, men man kan säga nej på ett trevligt sätt.

Aftonbladet

Inga kommentarer:

https://www.themonastery.org/credentials/ordination-certificate-TGFycyBCZXJnbHVuZF4wNS8wMy8yMDA5XmxhcmdlXmZyZWVe.jpg