måndag 30 juni 2008

Kaos vid midnatt

I natt vid midnatt så bryter kaoset ut, det vill säga då börjar busstrejken. Vi vet nu vilka dispenser som kommunal lämnat. Den enda sträcka som undan tas från strejken är ersättningsbussarna mellan Nynäshamn och Västerhaninge. Övriga orter utan spårbunden kollektivtrafik får skylla sig själva verkar det.

Att inte fler dispenser givits beror enligt kommunal på att det skulle förta verkan av strejken. Med tanke på det så hade det väl då varit bra att även vägra dispensen för ersättningsbussarna som nu fått dispens. En tanke som slår mig är att det enbart beror på att kommunalrådet i Nynäshamn Ilija Batljan högljutt krävde en dispens, vågar inte kommunal stå på sig mot socialdemokraterna.

Kommunal anser sig naturligtvis totalt oskyldiga till den här konflikten och skyller allt på arbetsgivarna. Jag är ingen expert på hur facket är uppbyggt men borde det inte vara så att kommunal förhandlar för de kommunalt anställda inte för privatanställda. Det borde väl vara en sak för transport att förhandla för de privatanställda chaufförerna, ja om nu transport finns kvar alltså eller den organisation som de gått upp i.

Det som är roligt är att medan kommunal kämpar med hjälp av en strejk för vissa av sina medlemmar så förstör de samtidigt möjligheten för många andra av sina egna medlemmar att ta sig till sina arbeten.

Jag är för att det skall vara rättvisa löner men i det här fallet så verkar det vara någonting som är fel i förhandlingsordningen. Eftersom kommunal slutit ett avtal med enligt uppgift 8 kommunala bolag om löneökningar och nu vill att det skall gälla även för de 500 bolag som är privata inom busstrafiken.

Jag undrar hur kommunal har tänkt sig att ersätta de kostnader som människor får på grund av att de inte kan ta sig till sina arbeten under strejken.

De enda som kommer att tjäna på strejken är alla taxiföretag som redan nu är fullbokade.

Denna strejk kommer, är jag rädd att bli långvarig eftersom det verkar ha gått en enorm prestige i saken.

Dagens Nyheter

Svenska dagbladet

Aftonbladet

2 kommentarer:

Grottolle sa...

Nu är jag lite osäker på hur ni har det i Stockholm. Men nog har jag fått för mej att det är SL som är Huvudman för kollektivtrafiken i Stockholm. Sedan kan SL ha hyrt in privata bussbolag som kör.Och är det så som jag tror så gäller kollektivavtalet mellan Kommunal och SL.

LasseB sa...

Jo det stämmer att SL är huvudman för kollektivtrafiken i Stockholm. Men problemet ligger i att SL enbart idag handlar upp trafik från andra privata entreprenörer i stället för att driva trafiken i egen regi. Därav har vi fått denna olustiga situation

https://www.themonastery.org/credentials/ordination-certificate-TGFycyBCZXJnbHVuZF4wNS8wMy8yMDA5XmxhcmdlXmZyZWVe.jpg