söndag 31 augusti 2008

Alla stormars moder

Stormen Gustav som nu närmar sig USA efter att ha orsakat stor förödelse på Kuba väntas byggas upp till en kategori 5 orkan på sin väg över havet.

New Orleans som ligger i orkanens väg drabbades ju som bekant av orkanen Katrina för några år sedan, men vad det nu verkar så var det bara en liten förvarning om vad som komma skall, Katrina när den slog till vara bara en kategori 3 orkan.

Med tanke på den förödelse som Katrina orsakade så undrar jag om det kommer att finnas något New Orleans efter det att orkanen Gustav dragit fram som en kategori 5 över den redan sargade staden.

Att utrymning av New Orleans är beordrad är inte något som förvånar ett dugg.

Den katastrof som väntar New Orleans om inte orkanen drastiskt mattas av kommer att bli enorm.

Jag tycker att vi i Sverige redan nu skall sätta i gång med att samla ihop de resurser som kan behövas för att hjälpa de som drabbats av orkanens verkningar så snabbt som det bara går.

Sen får man ju hoppas att amerikanarna har lärt sig av orkanen Katrina hur hjälparbetet skall bedrivas och att guvernören denna gång redan nu begär federal assistans och inte väntar en vecka vilket var fallet efter Katrina.

Dagens Nyheter

Svenska Dagbladet

Aftonbladet

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag gillar orkaner. Jag känner mig så vild och fri då.

https://www.themonastery.org/credentials/ordination-certificate-TGFycyBCZXJnbHVuZF4wNS8wMy8yMDA5XmxhcmdlXmZyZWVe.jpg