måndag 11 augusti 2008

Sanning eller reklamtrick

Jag läser artikeln i Aftonbladet om Tessan som när hon var 14 började prostituera sig, vid första genomläsningen så drabbas man av en med äckel blandad förskräckelse över att det kan vara på det sättet. Sedan så börjar jag att fundera det handlar om en bok som är skriven och som det naturligtvis måste skapas uppmärksamhet för.

Ju mer jag läser ju mer frågande blir jag till innehållet, om hon våldtas som fjortonåring i vad som jag ser som en överfallsvåldtäkt trots att hon kände förövaren så varför polisanmälde hon det inte. Hur kunde överhuvudtaget tanken på att prostituera sig koma upp i hennes hjärna, varför gick henne kompis med på det? Frågorna är många svaren få.

Våldtäkten är inget hon kan rå för utan det var en hemsk händelse som hon utsattes för men efter det så var resten faktiskt hennes eget val, det var hon som valde att prostituera sig för att få råd med att köpa sig en häst. Det intryck som ges är att alla tjejer som rider är mer eller mindre prostituerade och det är en bild som inte jag skriver under på.

Tessan har skrivit boken tillsammans med journalisten Caroline Engvall som jag ser det så finns det bara ett skäl till att skriva den här boken i alla fall från journalistens sida och det är att tjäna pengar. Ju mer snyftig man kan skriva en historia om en tonårsprostituerad ju mer säljer den, titta bara på lilja4ever. Dessutom så skriver man om prostitution så är man ganska säker för ingen kommer att granska uppgifterna och se om de är sanna eller inte det vore inte politiskt korrekt att ifrågasätta sanningshalten.

Jag ifrågasätter sanningshalten visst har det varit en hemsk rad upplevelser men de kanske har tillrättalagts för att sälja bättre.

Däremot så kan jag se att reklamtricket har lyckats eftersom många bloggare och bloggkomentarer säger sig nu vilja läsa boken och för att läsa boken så går dom allra flesta och köper den.

Aftonbladet

12 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med dig på en del punkter där, men funderade faktiskt aldrig på om det hela var ett PR-trick eller förvrängd sanning. Intressant iakttagelse!
// Fisk

Anonym sa...

Hur kan du få det till att det verkar som att alla som rider är prostituerade? :S

Tror dock inte att det är ett reklamtrick, så lågt sjunker man inte, förhoppningsvis. Och pojken som våldtog henne kände hon ju inte, det står ju bara "en pojke" .

Anonym sa...

Jag reagerade mest på detta: "Plågoanden Mats åtalades inte. Det var lika bra, känner hon. En rättegång hade hon inte orkat med."

För mig ringer det en varningsklocka, det är något som inte stämmer med den här historien.
Hon orkar inte ens med EN rättegång, men att skriva en bok om allt orkar hon tydligen göra!

Callisto sa...

Vad är det med folk som tror att en våldtagen 14-åring tänker och agerar rationellt? Känner bloggförfattaren, eller Johan, någon som blivit våldtagen? Har ni pratat med någon som drabbats? Pröva att ventilera ert krav på rationella handlingar och omedelbar handlingskraft i form av anmälningar, rättegång etc. med en som drabbats. KAN ge lite perspektiv på det hela.

Unknown sa...

Jag har själv varit i samma situation som "tessan" den stora skillnaden är att jag var helt gratis och jag var 13....tyvärr ser det ut så här för ganska många tror jag....

Anonym sa...

Att ifrågasätta "Tessans" upplevelser och avfärda dem som PR-trick tycker jag är lågt... Den här flickan/kvinnan har gått igenom saker som vissa av oss bara drömmer mardrömmar om, och så ska hon bli ifrågasatt.
Hur vet ni att hon inte gått igenom flera rättegångar? Det kanske var den mot Mats, som hon faktiskt hade en viss relation med (förutom hans utnyttjande), som hon inte orkade med. För den som aldrig varit i hennes situation vet inte hur irrationellt man handlar. Upp och ner är inte samma sak som det är för en människa utan hennes bakgrund.
Visst vore det skönt och enkelt om boken var ren fiktion, men tyvärr så ser det ut såhär i världen.Och jag tycker inte att de flickor och pojkar som varit med om dessa händelser ska ifrågasättas när de väl vågar berätta.

Emma sa...

jag förstår att många tvivlar! sveriges folk blir förda bakom ljuset... inte många som vet eller förstår hur det är! det kanske inte är en sann historia vad vet jag men jag VET att sånt händer dagligen. varit med om mycket av det själv! bla blev jag svårt våldtagen som 12åring, nej blev inte hora pga det men det är verkligen inte lätt att anmäla.. man känner sig skitig! allt är mitt fel, jag log på fel sätt, tittade på fel sätt, hade kanske för kort kjol BLA BLA BLA!! jag är nu 21 och försöker fortfarande bearbeta vissa saker som hänt.. folk blir våldtagna, folk blir tvingade till att hora, vissa tror att det är det enda dom duger till.. när man mår dåligt ser man bara åt ett håll, oftast det sämsta hållet.. men men, finns hjälp.. man måste bara klara av att söka det! ;) pussar o kramar *försöker lätta upp stämmningen*

Anonym sa...

Att hon inte orkade med en rättegång när hon fortfarande befann sig i skiten om mottog hot från Mats är väl inte så konstigt?

Att hon nu - flera år senare och efter tämligen mycket terapi, när hon hittat ett "normalt" liv med en fungerande vardag - orkar berätta om allt igen för den journalist som skriver boken, det säger väl inte på något sätt att allt har varit lögn?

Jag vet att just den här historien tyvärr är sann. Och att Tessan långt ifrån är den enda i den här situationen. Istället för att uppröras av att en sådan här bok ges ut så kanske ni skulle lägga energin på att uppröras över att vuxna utnyttjar barn och ungdomar sexuellt?

Anonym sa...

Lustigt att se hur "reklamtrick" och "PR-trick" vänds till någonting negativt av LasseB. Författaren och förlaget vill (och jo, boken är sann..) naturligtvis nå ut så brett som möjligt med boken; innehållet är publicerat för att det kan hjälpa andra i samma situation, för att det kan väcka debatt om hur medelålders trångsynta män har mage att utnyttja sina döttrars kompisar, t ex. Att då INTE göra så mycket god reklam och PR för boken som möjligt är ju tjänstefel.

Anonym sa...

Jag skulle också vilja veta hur man kan få det till att alla som rider är prostituerade?

Har du läst BOKEN? Som jag förstod det hade du läst artikeln, men har du läst boken?

Jag tror att du skulle se saken på ett annorlunda sätt om du läste boken också. Ifall du inte redan har gjort det alltså.

Och om du inte vill låna den kan du nog gå till vilket bibliotek som helst och beställa den.

Jag tycker Tessan är modig och stark.

Anonym sa...

Fascinerande att se att det är bara är killar som undrar om boken är sann och om det är ett pr-trick. Kanske detta säger mer om er än om Tessan som är OTROLIGT modig...Det tar tid att läka!!!

Anonym sa...

Jag uppfattar det som historian ska ha utspelat sig i slutet på 90-talet. Hur många 14-åringar hade egen mobiltelefon då? Och samtidigt hade filmen G som favoritfilm? Tror att författarinnan fantiserat ihop allting! Hängde upp mig på lite andra småsaker också..bla Robinsson deltagarna som inte stämde (blandat ihop årgångarna...)

https://www.themonastery.org/credentials/ordination-certificate-TGFycyBCZXJnbHVuZF4wNS8wMy8yMDA5XmxhcmdlXmZyZWVe.jpg