söndag 14 september 2008

Ekotips

Myggorna sprider ut sig i Sverige varför vet forskarna inte, det kanske bara är naturens eget sätt att jävlas lite med oss människor.

Ovanligt för i år är att mygg fortfarande i september kläck, det är mycket ovanligt men tydligen inget då som inte har hänt förr.

Det tipsas om att Malört är ett bra medel mot mygg likaväl som lavendel och korgblomman mattram, man skall gnida in sig med dom för att få effekt.

Att malört fungerar mot insekter och inte bara mygg var något jag kände till sedan tidigare, malört är ett perfekt bekämpningsmedel för trädgårdar om man fått oönskade gäster i sina planteringar.

Jag tänkte dela med mig av hur jag använt malört som bekämpningsmedel. En mycket enkel metod som har sitt ursprung hos min mormorsmor och är garanterat ekologisk.

Plocka en mängd malört och lägg det i vatten över natten så att malörten får dra ur i vattnet ordentligt, låt det bara inte ligga sås länge at det ruttnar. Sila ifrån malörten och spara vattnet, använd nu det malörtsberikade vattnet och spruta på de växter ni vill rensa från oönskade insekter.

Det låter som rena magin men det fungerar.

Dagens Nyheter

Inga kommentarer:

https://www.themonastery.org/credentials/ordination-certificate-TGFycyBCZXJnbHVuZF4wNS8wMy8yMDA5XmxhcmdlXmZyZWVe.jpg