söndag 14 september 2008

Köp dramaten

Att köpa en kasse som kallas miljökasse låter bra och dämpar samvetet en aning när man går och handlar. Nu visar det sig däremot att just köpet av miljökasse inte kanske är så smart ändå eftersom de kassarna inte går att återvinna på vanligt sätt utan det är snarare så att de ställer till problem när det gäller materialåtervinningen av plast.

Vill man köpa kassar som är bra för miljön så skall man helt låta bli plastkassarna och enbart köpa papperskassar som går att återanvända och göra nya kassar av.

Fast det absolut mest miljösmarta när det gäller att få hem sina inköp är nog at investera i en så kallade “dramaten” ni vet en sån där liten kärra som man drar efter sig. Förutom att man inte alls behöver köpa några kassar så slipper man ju dessutom att bära på de tunga kassarna och är man lite allmänt mänskligt lat så är bara det värt investeringen.

Men för att verkligen påpeka att det är en bra investering både för en själv och för miljön så låt oss ta detta exempel.

För 10 år sedan så investerade jag i en dylik dragkärra till en kostnad av 600 kronor ungefär jag köpte en av lite större modell som rymmer när den är välpackad ungefär som tre plastkassar gör.

Låt oss säga att jag sedan jag köpte den har sluppit köpa 4 kassar i veckan, då blir min besparing alltså med ett pris på kassarna av 1,50 per styck 10*52*4*1,50 totalt sett 3120 kronor insparade med investeringen borträknad så har jag alltså sparat 2500 kronor samtidigt som tillvaron varit lite lättare. Denna vagn kommer att tjäna mig väl i många år ännu vilket gör att min besparing bara blir ännu mer och min investering ännu mera lönsam.

Dagens Nyheter

Inga kommentarer:

https://www.themonastery.org/credentials/ordination-certificate-TGFycyBCZXJnbHVuZF4wNS8wMy8yMDA5XmxhcmdlXmZyZWVe.jpg