tisdag 30 september 2008

Ny socialdemokratisk EU_politik?

Socialdemokraterna väljer att toppa sin lista till Eu parlamentet med Marita Ulvskog detta efter att en annan EU-kritiker nämligen Leif Pagrotsky tackat nej. Jag undrar varför det var så enormt viktigt för socialdemokratin att välja en EU-kritiker till första namn på listan.

Det sägs att ett av skälen är att det skall vara en motvikt mot Sören Wibe som toppar Junilistan men jag ställer mig tvekande till att det är det enda skälet.

Jag tror att det finns flera och betydligt allvarligare skäl till denna utnämning, det första är att Mona Sahlin fortsätter att rensa i Socialdemokraternas partiledning från de som var med på GP:s tid. Jag tror även att detta signalerar en ändring i socialdemokraternas EU-politik som nu troligtvis kommer att anpassa mera till att passa ihop med Miljöpartiets och vänsterpartiets ståndpunkter i EU-frågan.

Jag är inte riktigt nöjd med en sådan ändring för det kommer att skada Sverige både politiskt och ekonomiskt om det största partiet börjar darra på foten när det gäller sin ståndpunkt till EU.

Dagens Nyheter

Svenska Dagbladet

Dagen

Aftonbladet

Inga kommentarer:

https://www.themonastery.org/credentials/ordination-certificate-TGFycyBCZXJnbHVuZF4wNS8wMy8yMDA5XmxhcmdlXmZyZWVe.jpg