fredag 12 september 2008

Oönskade gäster

Ibland kan det vid leveranser från andra länder av olika varor främst frukt och grönt medfölja icke önskade passagerare i form av insekter och i värsta fall ormar. Ett problem som vi får leva med och som i alla fall inte jag kan komma på någon lösning på.

Det senast kända fallet är att när Biltema skulle packa upp en container med verktyg ifrån Kina så fanns det med tre stycken kinesiska spindlar i lasten. Det som gör denna händelse lite mera unik är att det verkar som om åtminstone 2 personer blivit bitna av spindlarna.

Det jag kan se som ett problem med sådana här oönskade gäster är att de i värsta fall skulle kunna komma ut i den svenska naturen och där etablera sig med följder som vi inte riktigt kan ana.

Det vanligaste är att sådana här oönskade passagerare medföljer i bananlådor, jag har själv en gång vid min inköpsrunda hittat en liten okänd insekt i en bananlåda, insekten var inte större än att problemet kunde lösas med ett ordentligt tryck med klacken mot betonggolvet. Det kanske var fel agerat jag vet inte men jag agerade på instinkt istället för med förnuft.

Den händelsen fick mig att fundera på en sak det sägs ju att bananer som packas i lådor gasas innan lådan stängs för att bananerna skall hålla längre med om inte jag har fel svavelgas, om gasen är giftig hur kan de oönskade då överleva gasningen.

De flesta zoologiska handlare kan nog berätta om hur dom blivit kallade till olika livsmedelsbutiker i sina köpcentrum för att inhämta diverse spindlar och andra djur.

Det viktigaste när man hittar ett okänt djur i exempelvis en fruktlåda är att inte få panik och att se till att den oönskade inte kan ta sig ut i naturen, Det bästa är att om möjligt fånga upp den i lämplig burk och lämna över den till någon som kan mera om denna typ av varelse. Men går inte det så stampa ihjäl dom i stället för att riskera en ekologisk katastrof.

Aftonbladet

Inga kommentarer:

https://www.themonastery.org/credentials/ordination-certificate-TGFycyBCZXJnbHVuZF4wNS8wMy8yMDA5XmxhcmdlXmZyZWVe.jpg