lördag 6 september 2008

Osäkert som ett brev på Posten

Säkert som ett brev på Posten var en gång ett talesätt men det talesättet har numera tappat all sin glans. Nu så kan Posten uppenbart helt utan någon som helst kontroll bestämma om en person är okänd eller inte, om posten bestämmer sig för att en person är okänd så får inte den personen någon post mera.

Just precis detta drabbade en 81-årig kvinna i Göteborg vilket fick till följd att hon inte fick någon post däribland så fick hon inte försändelsen med förnyelsen av sin hemförsäkring vilken då förföll och blev ogiltig eftersom den inte var betald. Som om inte det skulle räcka med olycka så drabbas dessutom samma kvinna av inbrott och blir av med saker till ett värde av cirka 60 000 kronor. Först då så uppdagas det att försäkringen inte gäller och Postens slarv kommer upp till ytan.

Det finns många saker som förvånar mig i det här, först och främst så hur fungerar kontrollen av postens fastighetsregister numera eftersom någon bara kan ramla bort ur det, någon måste ju ha ändrat uppgiften och det bör inte vara så svårt att se vem som klantat sig.

Sen eftersom breven då inte kunde levereras så skulle de skickas tillbaka vilket är helt rätt, då kommer nästa fråga. I min gröna ungdom så arbetade jag som brevbärare och då när ett brev inte gick att dela ut så lämnades det över till en äldre posttjänsteman via det som då kallades slåbyrån där tjänstemannen eftersökte och kontrollerade om personen verkligen var okänd, Har posten slutat upp med att göra på det sättet idag.

Enligt beslut i allmänna reklamationsnämnden så skall nu Posten ersätta kvinnan med 56 000 kronor och inte med 372 som posten ville efter att ha erkänt sitt misstag. ARN påpekar också att de finner det märkligt att brevbäraren inte reagerat på att inget hände och samma tanke hade jag.

Som brevbärare med vana vid ett distrikt så kan man alla sina kunder i huvudet, ja i alla fall så var det så förr, och om det då flyttar en person som inte lämnar någon eftersändningsadress efter sig låter namnet vara kvar på dörren i månader samt att ingen flyttar in så då skulle i alla fall jag ha reagerat på att någonting kanske inte varit riktigt rätt och kontrollerat avflyttningsuppgiften ytterligare en gång. .

Det måste ha varit ett rejält misstag som Posten begått här eftersom dom faktiskt erkände felet.

Man kan prata på länge om hur Posten hela tiden försämrar servicen men jag förkortar det hela till att konstatera att drömframtiden för posten är att folk ger posten portopengarna men själva levererar brevet

Svenska dagbladet

Aftonbladet

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är inte alls förvånad att nåt sånt här kan hända. Jag har själv jobbat som brevbärare i sex år och vet hur fel det kan bli. Det är främst på distrikten där det jobbar yngre personer som det blir fel. På mitt jobb är det nästan alltid omkring åtta brevbärare i åldern 16-20 år. Dessa personer byts ut ganska ofta och då kommer det nya, vilket innebär att det aldrig är någon brevbärare med rutin som går på dessa distrikt. En person som inte ens är myndig har efter att ha jobbat en vecka fullt ansvar över alla brev som kommer till distriktet han eller hon delar ut post på. Jag brukar titta till dessa nybörjare ibland och ofta upptäcker jag att brev skickas tillbaka trots att adressaten bor där. Jag är övertygad om att kvaliteten på Posten var bättre förr.

Anonym sa...

Jag har själv råkat ut för något liknande. Jag flyttade en brevlåda (200 meter) och använde adressändring.se, men det skulle jag inte gjort, för då fick jag ingen post alls till någon adress. När brev inte kom började jag ana oråd och ringde brevbärarexpeditionen som antecknade i sina böcker att jag fanns och inte var okänd.

Anonym sa...

Med tanke på hur fort allt ska gå idag så är det ingen större chock när personer helt plötsligt förvinner ur adressregistren hos oss på posten, nå'n trycker fel eller så ligger adressaten själv bakom misstaget. Flera företag och privatpersoner som struntar i adressändring får ekonomiska problem när inkassobreven returneras. Och nu har posten börjat maskinsortera brev. Vi som jobbar med utdelning märker nu att antalet brev som kommer fel har ökat markant. Dom siffror som posten har stoltserat med vad gäller övernattbefodran finns inte längre. Irritationen bland brevbärarna växer när allt fler brev sorteras fel i maskinerna och att dessa tekniska underverk ofta läser av avsändaradressen istället för adressaten. För att vara någorlunda säker som avsändare bör man skriva avsändaradressen på baksidan av kuverten. Men detta hjälper tyvärr inte alltid, ofta får man stå där och förundras över hur ett brev till Smygehuk från Kalmar hamnar i Stockholm.....

https://www.themonastery.org/credentials/ordination-certificate-TGFycyBCZXJnbHVuZF4wNS8wMy8yMDA5XmxhcmdlXmZyZWVe.jpg