lördag 13 september 2008

Samarbeta istället

Mae Isaksson, viltrehabiliterare skriver idag en debattartikel på Aftonbladet där hon säger att jägarna skall tas ifrån alla viltvårdande funktioner, ja i praktiken så skriver hon att jakt borde förbjudas även om hon inte säger det rakt ut så är det andemeningen i det hon skriver.

Hon anser att vilt rehabiliterare och naturvårdsförening kan göra de eftersök av skadat vilt som jägare idag gör, jag undra om hon har någon minsta förståelse om hur farligt ett eftersök kan vara för den som gör det. Jag skulle inte vilja eftersöka någon annan form av trafikskadat vilt än hare utan några möjligheter till att kunna försvara mig med vapen.

Nej jag är inte jägare själv och jagar inte så jag pratar inte här i egen sak.

Vi måste komma ihåg att i en god viltvård så ingår det att hålla de olika stammarna på en nivå så att balansen i naturen kan upprätthållas och då ingår det att skjuta av en del djur när stammen blir för stor.

Men en sak kan jag ge henne rätt i och det är att jägarförbundet inte skall ha ensamrätt på viltvården för när det gäller vilt vård så behövs såväl jägare som viltrehabiliterare för att det skall fungera bra.

Det finns ingen konflikt i intresse mellan jägarna och viltrehabiliterarna i sak utan båda vill se en livskraftig och fungerande natur.

Viltvård kräver samarbete inte konfrontation för att fungera.

Med sådana här artiklar så blir det bara en enda förlorare och där är naturen och de vilt som finns där.

Aftonbladet

Inga kommentarer:

https://www.themonastery.org/credentials/ordination-certificate-TGFycyBCZXJnbHVuZF4wNS8wMy8yMDA5XmxhcmdlXmZyZWVe.jpg