fredag 26 september 2008

Slarv skapar risker

Felmärkt bagage orsakar arbetsskador hos personalen som tar hand om vårt bagage för ilastning på flygplanen. Vid incheckning skall en liten orange dekal fästas på bagaget om det väger mer än 20 kilo, en åtgärd som det slarvas med allt för ofta.

En av konsekvenserna om den lilla dekalen saknas är att om personalen då skadar sig vid ett lyft så gäller inte försäkringen, om dekalen suttit där så hade inte personalen skadat sig, det måste vara en mycket dåligt framförhandlad försäkring, i alla fall från arbetsgivarens sida men extremt bra för försäkringsbolaget som förmodligen inte behöver betala ut så mycket.

Det är ju vid incheckningen som denna lilla dekal skall sättas på och där vägs ju allt bagage, att den inte sätts på beror enligt uppgift på att situationen i incheckningen är så stressig, men om det är så stressigt att bagaget inte kan märkas rätt när det gäller vikt så måste det vara så pass stressigt att ingen avgift för övervikt tas ut heller. Är det någon som sluppit undan avgiften för övervikt för att personalen varit stressad, jag har i alla fall inte hört talas om någon.

Sen kan man ju börja fundera på en betydligt allvarligare konsekvens av att det slarvas med invägning och bagagemärkning, de siffror som kommer fram vid incheckning av bagage används för att beräkna planets startvikt, vilket är en ur säkerhetssynpunkt mycket viktig vikt att få så rätt som möjligt.

Så om det slarvas vid incheckningen så riskerar det inte bara att skada annan personal allvarligt och då förneka dessa försäkringsersättningar försäkringsersättning, det skadar också flygsäkerheten

Dagens Nyheter

Dagens Nyheter

2 kommentarer:

VBW sa...

"Sen kan man ju börja fundera på en betydligt allvarligare konsekvens av att det slarvas med invägning och bagagemärkning, de siffror som kommer fram vid incheckning av bagage används för att beräkna planets startvikt, vilket är en ur säkerhetssynpunkt mycket viktig vikt att få så rätt som möjligt."

Är inte hela sanningen, på många avgångar vägs bagaget separat av lastarna. Dessutom registreras väl vikten digitalt i incheckningen. Så vikten registreras ju korrekt oavsett märkningen.

johanna sa...

precis, den totala vikten är extremt viktig. Allt bagage, post, hundar & katter, paket och frakt vägs. Detta skickas sen till en speciell instans på arlanda som har kontor i anslutning till där lastarna och deras ledare har sitt uppehälle. Det de gör är att de skriver ut en lista på exakt var allt bagage ska lastas, i vilket lastrum, för att flygplanet ska vara flygdugligt.
Detta gör att man ibland får pressa in bagage i treans lastrum fastän tvåan bara är halvfullt. Det har att göra med jämvikten.
Just där slarvas

https://www.themonastery.org/credentials/ordination-certificate-TGFycyBCZXJnbHVuZF4wNS8wMy8yMDA5XmxhcmdlXmZyZWVe.jpg