tisdag 7 oktober 2008

ANC verkar spricka

Spekulationerna om att ANC i Sydafrika kommer att spricka har nu nästan vuxit upp till stormstyrka detta efter det att president Thabo Mbeki blev tvungen att avgå i förtid. Att det pågår en maktkamp inom ANC är solklart och att den kampen står mellan Thabo Mbeki och hans anhängare och den nyvalde ANCledaren Jacob Zuma och hans anhängare är också klart.

Det som förvånar mig är inte att ANC spricker utan att det gör det redan jag hade trott att ANC skulle överleva som enad organisation så långe som Nelson Mandela var i livet men tydligen så hade jag fel.

Däremot så tror inte jag att det skulle vara till nackdel för Sydafrika om ANC delas upp i två partier det kommer att vitalisera demokratin där nere och det kan behövas. Faran ligger i att det snabbt går utför med demokratin och att våldet blir det politiska verktyg som kommer att användas.

Skulle Sydafrika gå våldets väg så hoppas jag att de har sett hur illa en sådan ickedemokratisk väg kan se ut ibland annat Zimbabwe. Problemet är att för många sydafrikaner så är just Mugabe en lika stor hjälte som Mandela även om dom inte har någonting gemensamt politiskt mer än att dom en gång i tiden kämpade mot förtryck.

Dagens Nyheter

Inga kommentarer:

https://www.themonastery.org/credentials/ordination-certificate-TGFycyBCZXJnbHVuZF4wNS8wMy8yMDA5XmxhcmdlXmZyZWVe.jpg