tisdag 7 oktober 2008

Blondinbella utredd av socialen

Blondinbella har utretts av socialtjänsten efter det att de fått in en anmälan om hennes alkoholvanor som hon beskrivit i sin blogg.

En tidig start med alkohol ger ju en förhöjd risk att bli fast i ett alkoholmissbruk det är fastlagt ganska ordentligt och det gäller inte bara alkoholen det gäller allt som går att missbruka.

Samtidigt så är det väl bra att ungdomar lär sig tidigt att umgås på ett naturligt sätt med alkohol.

Men det var inte det jag tänkte prata om här nu med anledning av denna anmälan. Socialtjänsten gjorde en utredning som bestod i ett telefonsamtal till Blondinbellas mamma och sen så var saken utagerad för socialtjänstens räkning, ett lite konstigt agerande. Men jag kan inte förstå Blondinbellas mamma som kallar socialtjänstens agerande för löjligt.

Om inte Blondinbellas mamma varit den som skaffat fram alkoholen så vem har då gjort det?

Om inte jag har helt fel så är det lagning att till och med bjuda en person under 20 år på ett glas vin, och om Blondinbella och hennes kompisar har haft vinkvällar vem har då skaffat fram vinet, vem är langaren, det kanske också borde ha utretts om allt skulle ha gått rätt till. I det här fallet så borde kanske då socialtjänsten kontaktat polisen för att anmäla den misstänkta langningen, vilket socialtjänsten inte gjorde.

Jag undrar om socialtjänsten agerat på samma sätt om anmälan handlat om en 17-årig invandrarkille från Alby med exakt samma förutsättningar när det gäller det sociala och som sköter skolan, jag tror inte det då hade nog utredningen varit mycket noggrannare än nu när det gällde en 17-årig Östermalmstjej.

Aftonbladet

1 kommentar:

Anonym sa...

En typisk tönt-svensk åsikt, att det är så livsfarligt med alkohol och allt måste regleras av ett överhuvud (socialtjänst). Det är inte förbjudet att en 17 åring dricker vin tillsammans med föräldrarna. När jag var 17 år gick jag ut på nattklubb med min mamma. Har man sin mamma med sig är det inte olagligt. Föräldern har ansvaret. Och jag är mindre alkoholist än vad de flesta andra är (med undantag för nykterister). Jag dricker jättesällan och vet min gräns exakt. Trots, eller kanske tack vare, att jag var full första gången som 12 åring. Jag har inte en enda alkoholist i min släkt, trots att min mamma till exempel, var berusad av körsbärslikör första gången hon var 7 år dricker hon sig aldrig berusad i sitt vuxna liv. Slappna av när det gäller alkohol-restrektioner, och vi kommer säkert få färre alkoholister.

https://www.themonastery.org/credentials/ordination-certificate-TGFycyBCZXJnbHVuZF4wNS8wMy8yMDA5XmxhcmdlXmZyZWVe.jpg