fredag 24 oktober 2008

Julstämmning

Julen är redan här på många sätt främst på de kommersiella. Om man vill äta julbord +på restaurang inför julen så måste man boka nu annars så blir man utan bord.

Butikerna börjar redan med sin julexponering och den allmänna julstressen börjar sätta in.

Fast faktum är att det kunna vara ännu värre i värsta fall så hade vi fått se julskyltning redan under sommaren i alla fall om det blivit som handeln sade när vi började få skatteåterbäringen tidigare, då resonerade handeln om inte julhandeln skulle starta redan när skattepengarna kom så att handeln inte skulle missa någon krona.

Många talar om vad julen är och att meningen blivit förstörd en del hävdar att julen enbart är till för att fira Jesu födelse och det kan väl stämma men det är inte hela sanningen.

Julen är en känsla, den där spända förväntan som alltid finns i magen dagen innan julafton och som i alla fall jag har kvar trots att jag blivit vuxen och vet att jultomten inte finns. Fast känslan finns kvar där ändå. Det går inte att hjälpa när julens alla dofter börjar sprida sig då känns det lite extra förväntansfullt även om förväntningarna nu är lite andra än de var när man var liten.

Det som för mig är det viktigaste på julen är att kunna umgås med de som är mig nära och kära och ha det trevligt tillsammans, det är det som är riktig julglädje för mig.

I dag så glömmer vi ofta att julstämningen inte kommer ifrån prylar utan att den kommer inifrån och hur vi själva är.

Aftonbladet

Inga kommentarer:

https://www.themonastery.org/credentials/ordination-certificate-TGFycyBCZXJnbHVuZF4wNS8wMy8yMDA5XmxhcmdlXmZyZWVe.jpg