tisdag 7 oktober 2008

Sviniga höljningar

Den borgerliga majoriteten i Stockholms stadshus kommer att kraftigt höja alla avgifter som har att göra med att ställa ifrån sig sin bil någonstans, höjningarna drabbar både felparkeringsavgifter som avgifter för att parkera.

Att avgiften kan behöva justeras kanske är rätt men det finns i förslaget riktigt ruskiga exempel som höjningen som drabbar de södra delarna av kommunen där avgiftshöjningen är över 200 procent vilket är en mycket kraftig höjning avgiften höjs där från tre till tio kronor i timmen, för den som vill stå längre tid än två timmar vilket även i fortsättningen skall vara gratis.

Jag undrar om Stockholms politiker kan tala om hur man skall kunna hinna med att besöka ett stort shoppingcentrum en lördag på under två timmar.

Höjningarna på avgifterna som man betalar för att få parkera är i mitt tycke svinaktiga speciellt som de även nu tar bort de parkeringsförmåner som miljöbilar haft.

Jag säger ingenting direkt om felparkeringsavgifterna, men har en fundering där. Enligt kommunallagen så får ingen verksamhet ge överskott som används till annat i en kommun, men felparkeringsavgifterna ger ett stort överskott som användas till annat än parkeringsövervakning och hur går det ihop med kommunallagen.

Dagens Nyheter Samt här

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kan hålla med. Det som irriterar mig är att man avgiftsbelägger miljöbilar. Det är väl bra att uppmuntra folk att köpa miljöbil och dessutom att låta bilen stå. Jag bor i Vasastan och jobbar i Kista. I dagsläget så låter jag (miljö)bilen stå och tar pendeltåget. Men med höjningen kommer jag tänka om. Det är bra mycket smidigare att ta bilen t Kista, ca 11 km, och det kostar inte mycket. I Kista får jag parkeringsplats, av Sthlm parkering, för 130 kr/mån och jag spar in på SL-kort 690 kr/mån och ny boendeparkering 600 kr/mån. Jag får alltså 1160 kr/mån att köra bil för... Och jag undrar vad staden ska göra för att minska utsläppen av fossilt CO2 genom "miljöåtgärder i gatumiljön"?? Tänk om!!!

Anders sa...

Det är onekligen en lite märklig politik som politikerna för.

Å ena sidan skapar man fler parkeringsplatser i stan, och kräver smått absurda parkeringtstal på över 1.0 i nyproducerade hus som byggs stadsmässigt. Ni kan ju fundera på hur innerstan skulle se ut om varenda kotte där ägde en bil (idag ligger parkeringstalet i innerstaden på runt 0,6).

Å andra sidan så höjer man nu parkeringsavgifterna, där den mest logiska orsaken jag kan tänka mig är att få fler att åka just kollektivt.

Man ger med den ena handen och tar med den andra?

Jag tycker att det är för mycket bilar i Stockholm och ser gärna att fler börjar åka kollektivt. Men man kan ju inte först bygga en stad där man räknar med att alla skall köra bil, och sedan straffa folk när de kör bil... Mer kollektivtrafik (speciellt spårburen) & mindre parkeringsplatser och stora motorvägar är vad jag vill se. Morötter istället för piska alltså.

https://www.themonastery.org/credentials/ordination-certificate-TGFycyBCZXJnbHVuZF4wNS8wMy8yMDA5XmxhcmdlXmZyZWVe.jpg