onsdag 5 november 2008

Grattis Obama till presidentposten

Nu så är det amerikanska president valet över och den nya presidenten heter Barack Obama.

Frågan är nu hur det kommer att påverka världen nu när han blir tvungen att leverera och ställs inför det faktum att det är han som är ansvarig. Det är en stor skillnad på att lova saker i en valkampanj och att sen kunna leverera.

Nu kommer Obama att ställas inför politikens realiteter och verklighetens krav, krigen i Irak och Afghanistan på utrikessidan och finanskrisen på inrikessidan samt alla de övriga problem han får ärva efter den förra administrationen.

Många kommentarer i världen är positiva och även jag är positiv till Obama men mest för att alternativet var ännu sämre. Man får vara glad för att Palin nu inte är i närheten av knappen för att starta krig, risken finns nu att hon kommer att kandidera till presidentposten 2012 och vi får hoppas att hon även då stoppas från att komma fram.

Jag hoppas att det går bra för Obama och att han lyckas med sin politik på det sätt som han vill även om jag är tveksam.

Fredrik Reinfeldt vill gärna nu prata klimat med Obama men jag tror att Obama precis som sina företrädare där kommer att sätta USAs intressen i första rummet och klimatåtgärder i andra. Ingen amerikansk president kan vidtaga åtgärder som innebär att den amerikanska konkurrenskraften minskar.

Både Mona Sahlin och Fredrik Reinfeldt kallar detta val för historiskt, på ett sätt är det kanske det eftersom Obama är den första färgade presidenten i USA. Men frågan är varför det var så viktigt för Mona Sahlin att påpeka att Obama är svart, hans hudfärg har väl inget med hans kvalitéer som politiker att göra, fast det kanske är så att i en socialdemokratisk värld så är hudfärgen en viktig merit för politiska uppdrag, Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta åt ett sådant uttalande.

Många har mer eller mindre sett Obama som något som skall frälsa världen ifrån allt ont, de personerna kommer att bli mycket besvikna tror jag.

Jag önskar Obama all lycka och hoppas att han får en bra presidentperiod

Dagens nyheter här, här, här, här, här, samt här

Svenska Dagbladet här, här, här, samt här

Dagen här samt här

Aftonbladet här, här, här, här, här, här, här samt här

Inga kommentarer:

https://www.themonastery.org/credentials/ordination-certificate-TGFycyBCZXJnbHVuZF4wNS8wMy8yMDA5XmxhcmdlXmZyZWVe.jpg