onsdag 5 november 2008

Kollektivtrafikmiss

SL har nu bestämt sig för att ta kraft tag mot plankningen på de olika färdmedlen, för att komma åt plankningen så ämnar de montera upp 1,8 meter höga glasväggar i spärrarna för att förhindra plankning.

Denna åtgärd kommer att kosta en massa pengar dels i byggande dels i underhåll av dessa glasväggar som troligtvis kommer att bli populära att vandalisera, även det mest kraftiga glas går att sabotera vilket måste lagas för att inte stationerna skall förslummas.

Dessa pengar skulle kunna användas till att göra kollektivtrafiken bättre.

Det är märkligt att det inte går att få fram pengar för nolltaxa i kollektivtrafiken men att det är möjligt att få fram pengar till att öka på kontrollerna i kollektivtrafiken.

SL planerar nu dessutom att dra plankarna inför domstol, jag undrar vad det kommer att kosta SL och vilket brott är det man skall straffas för. Straffet för plankning delas ju ut direkt av kontrollanterna, skall den ordningen upphöra nu då och alla sådana straff utdömas av domstol vilket i och för sig vore bra för rättssäkerheten men dåligt för domstolarnas verksamhet.

Att detta kommer dagen efter det att SL presenterat sina planer på att införa ståplatsvagnar i tunnelbanetågen gör att jag klart ifrågasätter vilken åsikt SL och den styrande majoriteten i SL styrelse har om sina resenärer.

Alla politiker pratar om hur viktigt det är att öka kollektivtrafikresandet för miljöns skull, men när det kommer en sådan här åtgärd så inser man snabbt att miljöargumenten bara är fina ord som enbart används när man vill införa försämringar.

Vill man verkligen öka kollektivtrafikåkandet av miljöskäl så får man ta kostnaden för att införa nolltaxa allt annat är ett svek mot sina egna ord.

Men att moderater sen gammalt inte gillar kollektivtrafiken är ju ingen nyhet, det har även inom moderaterna funnits krafter som helt velat slopa kollektivtrafiken och ersätta den med att ge alla resenärer en egen bil. Ingen har förståss vågat säga detta utåt men internt så.

Och med den trafikpolitik som förs idag där allt skall satsas på vägar och biltrafik så börjar man undra om det inte är dit som moderaternas politik syftar, en nedläggning av kollektivtrafiken.

Sen kan man ju undra varför kontrollsamhället skall öka där när de på andra områden är så viktigt att minska ner kontrollerna.

Dagens Nyheter

Svenska Dagbladet

8 kommentarer:

Anonym sa...

Man lägger ner mer pengar på att jaga plankarna än vad själva plankningen kostar i form av uteblivna intäkter! Bara det borde göra att alla kunder tappar allt förtroende.

Nolltaxa - javisst. Vill vi bli en modern storstad vore det ett utmärkt initiativ för att stimulera folk att inte använda bilen.

Men, att sänka priserna - det är ett måste. Många har faktiskt inte råd med den höga prisnivå som idag råder.

690 kronor. Det är ju helt sinnessjukt.

Sanatarium sa...

Tänk om resten av Sverige också hade lite högre löner och kunde ta sig vart de ville inom 5 mils radie för 700 kronor i månaden?

Istället tvingas folk lägga ett antal tusenlappar i månaden på bil och bensin bara för att ta sig till jobbet. Vill de sedan ta sig hem efter något glas så är det taxi som gäller om de missat den dyra nattbussen.

Tror Stockholmare verkligen att det finns folk utanför Stockholm som har någon förståelse för de som gnäller om SL:s månadskort?

http://www.sl.se/templates/Page.aspx?id=57

Krastavac sa...

Jag har idag råd med månadskort. Men förut hade jag inte det, nolltaxa skulle göra allt så mycket bättre

C20 sa...

Det är patetiskt det dom håller på med

http://www.planka.nu/press/pressmeddelanden/2006/03/26/sls-kamp-mot-plankarna-kostar-hundratals-miljoner - på det ska även kostnaden för SL access (det nya biljettsystemet) läggas, vilken är över 600 miljoner

Ungefär 30% av det man betalar f n för "ockerpris-biljetterna" slängts bort på biljettsystemet och så har dom höjt priset sedan 2006 med 15% med motiveringen att göra trafiken bättre - helt sjukt!


700 kr är inte billigt - har man råd med bil och ändå betalar dom fasta kostnaderna blir det ofta billigare att använda den och ska man betala dyrt ska det iallafall vara kul att åka och inte ta en jävla tid.

Bussarna går oftast i ultrarapid med snittfart på under 30 km/h, även fast dom bara behöver stanna vid några få hållplatser.

Chaufförerna kör ofta
40 km/h på 50-väg och 55 km/h på 70 och kryper neråt 10 km/h i svängar.
Komma upp i 50 km/h från stillastående tar ofta uppåt en halv minut och att bromsa från 50 ca 150-250 m

T ex tvärbanan är nästan lika illa med 28 km/h i snitt mellan Gullmarplan och Alvik.



Pendeltågen går dock ganska hyggligt med t ex snittfart på 88 km/h i tidtabellen mellan Kallhäll och Bålsta och 59 km/h Kungsängen-Stockholm C - X60 går upp till 160 maxfart vissa sträckor (förarna kör dock ofta löjligt slött vid inbromsning och acceleration). Tunnelbanan är ju också hyfsad med tanke på stationsavstånden (snittfart ca 40 km/h på blå linjen).
C20-vagnarna är ju även automatiskt ställda så dom accar åtminstone 1,2 m/s².

Detta förutsätter dock att man har turen att målet ligger precis vid en pendeltågs eller tunnelbanestation i rätt riktning.

Anonym sa...

min kompis är spelmissbrukare och alla pengar går till statens helveteshåla casinot eller statens svin automater.

så han e pank ,han fick 1200kr i böter utöver illamåendet som staten gett honom genom att öppna casinot.

vad ska han göra ???har själv varit i botten och vet hur det är och det finns säkerligen minst 500000hundra tusen problemspelare som inte har pengar eller mycket lite pengar.

ska man ge dom en extra bestraffning och göra dom mer taggade på att begå brottsliga gärningar bara för att dom får börda på börda.

åt helvete med sl finansiera skiten med skattsedeln det tjänar alla fattiga på
(även de rika som kommer snabbare fram på vägarna som har mindre bilr)

Anonym sa...

@Sanatarium:

Problemet är att många inte har något val. Att ha bil i stan kostar _väldigt_ mycket (parkering och biltullar) och är dessutom inte speciellt miljövänligt eller effektivt (för många bilar).

De som tvingas spendera nån timme per dag i fullpackade och försenade tåg/bussar för att förflytta sig några kilometer är inte överlyckliga över att man nu kommer spendera många miljoner på att göra systemet ännu sämre.

Anonym sa...

Sanatarium, det är just det som är grejen. Resten av Sverige är inte Stockholm.

Ett liv i Stockholm, eller vilken stad som helst, ska inte uppmuntra folk att använda bilen. Kollektivtrafiken ska vara nummer ett.

Att leva på "landet" förutsätter ett bilberoende på ett helt annat sätt, och vill man slippa ifrån det får man flytta till en stad... nej, visst ja, det fungerar ju inte här i Stockholm.

Förståelsen borde komma av att det med billigare priser blir fler som betalar för sig, vilket ger mer pengar till SL, vilket leder till förbättringar, fler kanske börjar använda kollektivtrafiken och så snurrar det på. Nu gillar inte Stockholmarna SL och det är inte en riktigt bra situation.

På det ska de nu stänga igen tunnelbanemiljön helt istället för att göra som man gör på de flesta håll i världen, dvs öppnar upp den.

Sanatarium sa...

Men jag tycker väl att jag gör det otroligt klart att det är en förmån att för det första slippa ha bil med alla bekymmer och kostnader det för med sig och för det andra att ha en så väl utbyggd kollektivtrafik att man KAN ta sig vart man vill i sitt närområde.

Att det går långsamt med buss i Stockholm beror väl till stor del på de personer med stadsjeepar eller andra bilar som tvunget ska in och trängas i centrum för att de är för fina för att åka tunnelbana?

Att det kommer att bli "sämre" bara för att plankare får det svårare förstår jag inte. Liknande system finns i London och där hade iaf jag inga problem att ta mig fram. Säkerhetsaspekten förklarades ju också.

Vad än ni säger är det fantastiskt att ynka 700 kronor/mån kan lösa hela transportproblemet för hundratusentals löntagare varje dag.

Jag bor inte i Stockholm och har inte heller bil utan cyklar till jobbet så jag är inte partisk när det gäller vare sig tunnelbana eller bil.

https://www.themonastery.org/credentials/ordination-certificate-TGFycyBCZXJnbHVuZF4wNS8wMy8yMDA5XmxhcmdlXmZyZWVe.jpg