SL tänker på försök minska antalet sittplatser i tunnelbanan och införa någonting som skulle kunna i snälla ordalag kallas ståplatsvagnar och om man vill vara elak kalla boskapsvagnar.
Att minska trängseln i tunnelbanan är lovvärt men det finns andra möjligheter än detta, exempelvis så kan man skapa flera avgångar. Fast om man betänker ur Stockholms tunnelbana ser ut så kommer det alltid att vara trängsel i tunnelbanan under rusningstid.
Om man för miljön skull vill öka resandet med kollektivtrafiken så är det inte rätt väg att gå att göra den ännu mera obekväm än den redan är.
Dessa vagnar är säkert jättebra för de som bara skall åka någon enstaka station exempelvis en politiker som åker från sin fina bostadsrätt i innerstaden till sitt fina kontor i innerstaden. Det är en helt annan sak för den undersköterska som skall åka från hemmet i Hallunda till arbetet i Hässelby en sträcka där man gärna vill sitta ner under resan.
Dessa vagnar visar bara vilken syn på resenärerna som SL och politikerna i Stockholms läns landsting har på det stora flertalet i befolkningen, de ser dessa människor som boskap som skall transporteras på billigaste sätt.
Dessa vagnar är ett hån och inget annat mot Stockholms redan i dag hårt prövade kollektivtrafikresenärer.
Att PRO protesterar vilt är inget som förvånar och jag hoppas att ännu fler sluter upp i protestkören
Svenska Dagbladet
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
https://www.themonastery.org/credentials/ordination-certificate-TGFycyBCZXJnbHVuZF4wNS8wMy8yMDA5XmxhcmdlXmZyZWVe.jpg
7 kommentarer:
Det är inte så märkligt, så här ser det ut i de flesta storstäder i världen. Stockholm är snart en miljonstad (och sett till tbanenätets sträckning är vi redan det sedan många år). Att sätta in fler tåg går inte, spåren är fulla. Det alternativ som finns är såklart att bygga mer spår, men att få politikerna att bygga ut tbanan verkar ju stört omöjligt så jag förstår SL...
Som sagt, ståvagnar används i flera utländska städer och jag har besökt några av dem. Har då tyckt att det funkat utmärkt. Det finns fortfarande platser för de som måste sitta. För oss andra är det bara nyttigt att stå upp. Alternativet är ju att som idag stå upp, fast i en överfull trång vagn där folk dessutom måste tränga sig in och ut från sätena.
De som åker från ena ändhållplatsen till den andre med tunnelbanan vill troligen sitta ner. Därför borde SL överväga andra lösningar än att minska sittplatserna i tunnelbanevagnarna. Jag tänker då i alla fall fortsätta att sitta oavsett vad politikerna får för sig.
Det går in att sätt in fler avgångar av säkerhetsskäl. För att göra det måste man installera nya säkerhetssystem som tillåter kortare avstång mellan tågen, vilket kostar mycket samt tar tid.
Att förlänga tågen ter sig lika svårt.
Det SL gör nu är inget hån, det är ett sätt att försöka undvika en situation där folk tvingas vänta på nästa tåg för att det är för trångt.
Kalla det inte boskapsvagnar, sådana här vagnar är vanliga, det är du som är bortskämd.
Att SL ändrar vagnar så att färre får sitta - det får Du stå för!
Varför tror folk att ALLA vagnar ska bli så här? Sluta bli upprörda över ingenting, det handlar om några vagnar i rusningstrafik och liknande.
Bor inte i shlm, men sthlm's T bane trafik är fruktansvärt omodern, Ståvagnar är skit bra, de är ju inte så att resorna tar lång tid med tåg. Ni i sthlm kan bara klaga och är fruktansvärt mesiga. Att ni har mage att äns klaga på SL som vill modernisera. Det är inget hån, men 08 sthlm är ett stort skämt
Skicka en kommentar