torsdag 19 augusti 2010

Årets Norgehistoria

Ni har säkert läst eller hört talas om det flygplan från Norwegian Air som svenskt flygvapen( ja det är sant vi har ett sådant kvar) fick gå upp och möta då flygledningarna i tre länder inte kunnat få kontakt med planet på någon frekvens inklusive nödfrekvensen.

Nu gör Norwegians kommunikationsdirektör sitt bästa för att tona ner det som skedde genom att hävda att det var ju ingen fara å färde, samt att piloterna hela tiden hade lyssnat på frekvenserna men inte hört något.

Frågan är om piloterna bara var allmänt nochalanta eller om dom faktiskt vara döva.

Dessa piloter måste väl i alla fall ligga bra till för utmärkelsen årets norrman.

Men om man skall se det allvarliga i det hela. Det gick inte att få kontakt med planet under en timmes tid vilket är en oändligt lång tid om någonting hade gått snett, piloterna borde ju ha förstått att det skulle larmas, men norska medier kanske inte rapporterat om vad som hände 11 september 2001.

Det som jag undrar över och som man bara kan spekulera i om det skulle visa sig att ett flygplan blivit kapat, och troligtvis skulle användas för exempelvis en terroratack, hur kommer Sverige att reagera, har vi politiker och försvarsmakt som pallar trycket så att säga.

Jag vet inte vilket som är bästa lösningen i ett sådant läge, och jag tror inte någon har det. Men låt oss säga att flygplanet med allsannolikhet kommer att kraschas mot ett full satt Scandinavium eller Globen eller någon annan plats där det finna mängder med människor, hur agerar Sverige då.

DN
SvD

3 kommentarer:

Anonym sa...

Att Norweigan håller på och gnäller över att det var för mycket är bara joll med tanke på vad som kunde ha skett.
Angående vad man hade gjort vid en eventuell kapning? ja, hade det inte funnits bevis för det så hade nog ingenting hänt från våran sida, globen hade raserats och det hade blivit ett jävla pådrag om hur värdelös Försvarsmakten är. Men hade de skjutit ner flyget så hade de fått lika mycket skit för det...

Johan , SAS-pilot sa...

När man byter frekvens ropar man genast upp den nya flygledaren och identifierar sig. Om man inte får kontakt eller misstänker fel frekvens går man genast tillbaka till den gamla frekvensen/flygledaren och påtalar detta.
Det finns minst två oberoende(troligtvis tre) olika VHF-radio(standard frekvensband) att använda och förmodligen både ett par HF-radio (långvåg) samt satelittelefoner och ACARS (ett slags "SMS") ombord. OM ingen av dessa fungerar använder man en internationell kod på transpondern (som ger en identitet till all trafikkontroll) som tydligt visar att man har kommunikationsproblem.
Denna signal är i sig ingen MAYDAY, men flygplanet ges företräde före annan trafik, men kommer att kräva en haverirapport och en utredning om tekniska fel.
Allt detta är världsstandard och inget hemligt, precis som att jaktplan går upp och ser vad som står på om ett flygplan inte går att kontakta.

Inget av detta har gjorts vilket tyder på att dessa herrar/damer sov djupt vid spakarna...

Norwegian försöker nu mörka det hela för att inte hamna i medias fokus.
Detta är en allvarlig incident som kommer att utredas och sanningen kommer att komma fram, men då har Norwegian hunnit fila på ett nytt PM...

Anonym sa...

Verkar mera vara en Sverigehistoria.
Vet inte om dessa piloter var svenskar (Norwegian har mest svenska piloter, de är billigast), men orsaken kan vara en kombination av att de inte hade nödfrekvensen påslagit (att de ljuger eller misförstått), och att elektroniken spelade dem ett spratt. (Tekniskt fel)
Att de inte hade kontakt på en timme kan också vara ett missförstånd, de kan ha haft ologgad kontakt eller kaptenen trodde att styrman hade haft kontakt (medan han själv blev avsugd av unga stewarden Urban..)

Allt i allt sa ju försvaret att sånt händer hela tiden, så något specifikt för det här bolaget tycks det inte vara.

https://www.themonastery.org/credentials/ordination-certificate-TGFycyBCZXJnbHVuZF4wNS8wMy8yMDA5XmxhcmdlXmZyZWVe.jpg