torsdag 9 oktober 2008

Mona måste avgå

Det samarbete som i går presenterades mellan Socialdemokraterna och Miljöpartiet där vänsterpartiet ställs utanför gav redan i går en dålig smak i munnen.

Nu dagen efter och när man ser hur samarbetet tydligen förhandlats fram så ger det inte bara en dåligt smak i munnen det ger rena äckelkänslor.

Jag skrev redan i går om det olämpliga i detta samarbete.

Nu när jag läst hur det gått till så känns det rent ut sagt mer än olämpligt det är helt förkastligt.

Uppenbarligen så är detta samarbete något som är en produkt av Mona Sahlins eget arbete, ett arbete som hon inte haft någon som helst förankring av eller något som helst mandat att genomföra.

Tydligen så är det som så att följa de demokratiska spelreglerna i ett parti inte är något som Mona Sahlin anser sig behöva göra, att exempelvis informera partistyrelse eller verkställande utskott innan sådana här samarbeten ingås anser hon tydligen inte är så viktigt.

Kritiken mot detta samarbete är hård både från fackförbund och från de egna i partiledningen, jag kan tala om att det finna många inom det socialdemokratiska partiet som inte alls är glada över denna utveckling som partiet nu under Mona Sahlins ledning tagit.

Socialdemokraterna har sedan valet 2006 under Mona Sahlins ledning förvandlats från att vara ett parti på vänsterkanten till ett parti som nu står på den högra sidan av mitten.

Att numera kalla partiet för socialdemokraterna är ett hån mot Sveriges väljare, ett bättre namn på partiet vore kanske monasvikerpartiet. För större svek mot ett partis ideologi och tankar än vad som genomförts under Mona Sahlins ledning inom Socialdemokratin saknar nog motstycke i något demokratiskt parti.

Som alla vet så har jag mina åsikter till vänster och även stött socialdemokraterna, men efter det att detta besked om samarbete med miljöpartiet kom så kan jag inte längre stödja socialdemokraterna eftersom de precis som de flesta andra partier med sina manövrar försöker åsidosätta väljarnas möjligheter att välja den politiska riktningen för Sverige.

Jag kommer aldrig heller att kunna stödja en regering där miljöpartiet ingår eftersom miljöpartiet inte enligt mitt sätt att se på saken är demokratiskt utan snarare ett parti som vill styra med piskan och tvinga på folk sina åsikter

Det enda rätta som Mona Sahlin nu kan göra för att behålla hedern vore att förklara att detta samarbete inte skall bli av och att den partiledare för socialdemokraterna som efterträder henne får ta besluten. Att hon själv måste avgå nu är så klart att till och med hon måste fatta det.

Dagens Nyheter

Svenska Dagbladet


Dagen

Aftonbladet

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jo det vore en nåd att stilla bedja om, men vad skulle komma istället? Tomas Östros? Brr! Han är ännu värre!

(s) partiledning har effektivt gjort sig av med den lilla vänsterrepresentation som fanns i toppen antingen genom landsförvisning (läs Winberg) eller ihjälkramning (läs Astudillo).

Socialdemokraterna är ett parti med framtiden bakom sig. Kommer aldrig mer i mitt liv att rösta på dem.

Vanligt folk som inte vill ha högern har snart inget kvar att rösta på.

Omar Kalb sa...

LasseB:
Vad ska du rösta på Vänsterpartiet?
Eller någon av Alliansens partier.
Moderaterna hävdar de är det nya arbetarpartiet.
Idag har de satsat 1.5 miljarder extra plöstligt på AMS!
Själv tror jag Alliansen vinner nästa val med stöd av Tomas Bodström som Socialdemokratisk partiledare.
Själv hoppas jag på Tomas Bodström trots jag inte är sosse.
Utan en vettig politiker som kör med rena kort.
I värsta fall får väl Göran Persson uppstå ifrån de döda som socialdemokratisk partiledare.

https://www.themonastery.org/credentials/ordination-certificate-TGFycyBCZXJnbHVuZF4wNS8wMy8yMDA5XmxhcmdlXmZyZWVe.jpg